Bekanta dig med det nuvarande läget på marknaden och framtidsutsikterna på ett så mångsidigt sätt som möjligt. Utnyttja till exempel olika typer av statistik och utredningar.
Definiera till vem ditt företag tänker sälja sina produkter och var. Uppskatta hur många potentiella kunder det finns inom marknadsområdet och hur mycket de i genomsnitt köper. Fundera på vem som fattar köpbeslut och hur du når dem.
Utred vilka önskemål och krav kunderna har gällande produkten. Ta reda på om önskemålen och kraven gäller priset, kvaliteten, tillgängligheten eller något annat.
Bekanta dig med dina konkurrenter genom att observera deras verksamhet och produkter. Fundera på konkurrenternas styrkor och svagheter. Överväg hur ditt företag kan tävla med de andra.
Utred om nya aktörer är på kommande till branschen och om gamla håller på att lämna den. Ta reda på orsakerna till förändringarna. Undersök hur dina konkurrenter samarbetar och hur underentreprenader fungerar i branschen.
Du kan få hjälp med marknadsundersökningen till exempel av utvecklingsbolaget i din region, marknadsundersökningsföretag, konsulter och företagsrådgivare. Tjänsten kan vara avgiftsbelagd.