Tuotestrategia
Kun tuotetta suunnitellaan ja kehitetään, on tuoteominaisuuksien lisäksi kiinnitettävä huomiota sen kilpailukykyyn muiden vastaavien tuotteiden joukossa. Laadi yrityksellesi tuotestrategia, jossa määrittelet tuotevalikoiman, tuoteryhmät, tuotteiden saatavuuden ja hintapolitiikan.
Mieti aluksi, mitä tuotteita (tavaroita tai palveluja) yritykselläsi jo on ja mitä se haluaa myydä. Jaa tuotteet ryhmiin esimerkiksi käyttötarkoituksen tai asiakkaiden mukaan. Ryhmittelystä voi olla apua markkinoinnissa. Se voi helpottaa myös tuotteiden elinkaaren ja kiertonopeuden seuraamista.
Pohdi, pidätkö tuotevalikoimasi samana vai laajennatko sitä. Selvitä, olisiko uudentyyppisille tuotteille kysyntää. Päätä, haluaako yrityksesi kehittää vastineen kilpailijan tuotteelle. Mieti, olisiko tuotteista tarvetta kehittää eri versioita eri asiakasryhmille.
Aseta tuotteillesi sopiva hinta- ja laatutaso. Ota huomioon, että asiakkaalla voi olla laadusta erilainen käsitys kuin sinulla. Päätä, haluaako yrityksesi myös uusille markkinoille.
Päätä, suojaatko tavaroitasi ja palvelujasi immateriaalioikeuksin. Nimet ja merkit voit suojata tavaramerkillä. Tuotteiden ulkoiset muodot voit suojata mallioikeuksilla ja tekniset ominaisuudet patentilla tai hyödyllisyysmallilla. Lue tuotteiden suojaamisesta sivulta Keksinnön, tuoteidean ja osaamisen suojaaminen.
Markkinointia varten tarvitset myös verkko-osoitteita eli domaineja. Niiden olisi suositeltavaa olla yhdenmukaisia tuotteiden nimien tai yrityksen nimen kanssa.
Tutki, millaiseen tuotevalikoimaan ja saatavuuteen yrityksesi voimavarat riittävät. Pohdi, kuinka paljon pääomaa voit sitouttaa valikoimaan. Selvitä myös tuotteiden kilpailutilanne markkinoilla.
Tarkista säännöllisesti, että tuoteryhmien määrä mahdollistaa tulevan myynnin kasvun ja kannattavuuden. Karsi tarvittaessa sekä tuoteryhmiä että tuotteita.
Kaikkia voittoa tuottamattomia tuotteita ei kuitenkaan kannata välttämättä karsia. Ne voivat toimia houkutuksena asiakkaille, joille voit myydä lisäksi kannattavia tuotteita.
Valitse jakelukanavat siten, että asiakas saa tuotteen helposti, nopeasti ja täsmällisesti. Pidä huoli, että yrityksesi henkilökunta on tavoitettavissa aina palveluaikoina.
Saatavuuden ei tarvitse olla samanlaista jokaisen tuotteen tai tuoteryhmän kohdalla. Voit rajoittaa tuotteen saatavuutta esimerkiksi silloin, kun testaat uuden tuotteen menekkiä.
Yritykselläsi tulee olla tuotteita kaikissa elinkaaren vaiheissa. Näin turvaat yrityksesi toiminnan jatkuvuuden.
- Lanseerausvaiheessa tuote on tehtävä tutuksi asiakkaille. Hyödynnä esimerkiksi sosiaalista mediaa.
- Kasvuvaiheessa panostetaan houkuttelevuuteen. Korosta tuotteesi etuja muihin vastaaviin tuotteisiin nähden. Voit myös kilpailla hinnalla.
- Kypsyysvaiheessa asiakkaita muistutetaan tuotteen olemassaolosta. Voit esimerkiksi muuttaa pakkausta. Laske tarvittaessa hintaa.
- Laskuvaiheessa tuotteesta halutaan eroon esimerkiksi hintaa laskemalla. Etsi asiakkaita, joiden ostopäätös perustuu hintaan.
Voit vaikuttaa tuotteen elinkaaren pituuteen myös itse. Voit saada tuotteesi näyttämään elinkaarensa lopussa olevalta. Näin se tekee tilaa paremmin myyville tuotteille. Voit pidentää tuotteen elinkaarta vanhaa tuotetta kehittämällä. Muuta nimeä tai pakkausta. Voit myös kehittää tuotteellesi uusia käyttötarkoituksia tai kohderyhmiä.
Huomioi ympäristövaikutukset kaikessa yrityksen toiminnassa. Käytä ekologisia materiaaleja ja minimoi kuljetuksesta aiheutuvat päästöt. Mieti etukäteen kierrätettävyys. Huomioi myös arvoketjussa toimivien ihmisten hyvinvointi. Voit tuoda näiden asioiden huomioimisen esiin markkinoinnissa.