suomi.fi
Gå direkt till innehållet.
Ansvarig organisation Regionförvaltningsverket

Hur du lämnar in ett klagomål hos regionförvaltningsverket

  • Tjänst
  • Hela landet utom Åland
  • Offentlig tjänst

Ett klagomål är en anmälan till en tillsynsmyndighet, t.ex. regionförvaltningsverket, om ett misstänkt felaktigt förfarande eller en misstänkt försummelse. Du kan lämna in ett klagomål till regionförvaltningsverket om det verksamhetsställe eller den person som klagomålet gäller har förfarit lagstridigt, felaktigt eller olämpligt. Ett klagomål kan också gälla försummelse av arbetsuppgifter.

Hos reg ...

Gör så här

Vem som helst kan anföra ett klagomål. Du kan lämna in ett klagomål i ett ärende som gäller dig själv, men även anföra klagomål för någon annans räkning. Om klagomålet gäller en annan persons sekretessbelagda ärende måste du också lämna in en fullmakt av den person på vars vägnar du anför klagomål. Också en annan laglig företrädare (t.ex. en vårdnadshavare eller intressebevakare) kan på den företrädda personens vägnar anföra klagomål i ett ärende som hör till företrädarens uppgifter. Regionförvaltningsverket kan pröva klagomålet även utan fullmakt. I sådana fall kan den som anfört klagomålet inte få handlingarna eller regionförvaltningsverkets beslut i ärendet.

Vi rekommenderar att du lämnar in klagomålet elektroniskt via länken nedan. Du kan också använda pdf-blanketten eller skriva ett fritt formulerat klagomål och skicka det till regionförvaltningsverkets registratorskontor per e-post. Vi rekommenderar att du använder krypterad e-post. Detta gäller särskilt om klagomålet eller en bilaga till det innehåller uppgifter som omfattas av integritetsskyddet. Du kan även skicka klagomålet per post till regionförvaltningsverkets registratorskontor eller lämna in det på regionförvaltningsverkets kontor. Kom ihåg att underteckna klagomålet.

Klagomålet måste innehålla ditt namn och dina kontaktuppgifter, beskrivning av vad klagomålet gäller och varför du anser att agerandet eller förfarandet har varit felaktigt. Eventuella dokument som rör ärendet är också bra att bifoga till klagomålet.

För vem och på vilka villkor

Observera att regionförvaltningsverket inte prövar ett klagomål om

  • det gäller omständigheter som har inträffat för mer än två år sedan,
  • klagomålet har lämnats in anonymt eller är så bristfälligt att det inte framgår vad det gäller,
  • vi anser att klagomålet är obefogat eller av ringa betydelse,
  • om vi redan tidigare har behandlat ett klagomål om samma ärende,
  • en annan myndighet behandlar ärendet.

Bakgrundsinformation och lagstiftning

Lag om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården (559/1994)

Lag om ordnande av social- och hälsovård (612/2021)

Lag om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019)

Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (812/2000)

Lag om förvaltning av utbildning som ordnas av staten och privata (634/1998)

Lag om patientens ställning och rättigheter (785/1992)

Lag om yrkesutbildade personer inom socialvården (817/2015)

Lag om ett kommunförsök som gäller främjande av sysselsättningen (1269/2020)

Lag om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012)

Servicen tillhandahålls av

Regionförvaltningsverket

Ansvarig för tjänsten

Regionförvaltningsverket
Ansvarig för texten: Regionförvaltningsverket
Uppdaterad: 10.11.2023