Yksilöllistetty oppimäärä
- Palvelu
- Ilomantsi
- Julkinen palvelu
Perusopetuksessa oppilas siirtyy yksilöllistettyyn oppimäärään, kun oppilaalle annetulla tehostetulla tuella ei ole saavutettu oppimiselle asetettuja tavoitteita. Luokanopettaja, aineenopettaja tai erityisopettaja laatii oppilaalle pedagogisen selvityksen, joka käsitellään pedagogisen tuen ryhmässä. Kuultuaan oppilasta ja huoltajaa rehtori tekee erityisen tuen päätöksen. Oppilaalle laaditaan henki ...
Toimi näin
Kenelle ja millä ehdoin
Oppimäärän yksilöllistäminen edellyttää, että oppilaan koulunkäynnistä tehdään pedagoginen selvitys, joka sisältää arvion oppilaan erityisen tuen tarpeesta. Yksilöllistäminen perustuu myös psykologin lausuntoon.
Tausta ja lainsäädäntö
Esiopetuksen tai perusopetuksen oppimäärää voidaan yksilöllistää, jos oppilaalla ei ole edellytyksiä suoriutua perusopetuksen jonkin oppiaineen oppimäärästä hyväksytysti. Tavoitteiden tulee olla oppilaalle sopivia ja riittävän haastavia.
Oppimäärän yksilöllistämisestä määrätään erityisen tuen päätöksessä oppiaineittain. Yksilöllistämispäätöstä tarkastellaan tilanteen mukaan ja muutetaan tarvittaessa.