suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Kuhmon kaupunki

Vesihuolto

  • Palvelu
  • Kuhmo
  • Julkinen palvelu

Kuhmon kaupungin vesihuoltolaitoksen toiminnallisena ajatuksena on puhtaan talousveden tuottaminen/toimittaminen vesihuoltolaitoksen asiakkaille turvallisesti ja järkevin kustannuksin, sekä jätevesien vastaanottaminen/puhdistaminen viranomaisten asettamien normien mukaisesti.

Kaupungin vesilaitos toimittaa asiakkailleen ainoastaan pohjavettä. Keskustan alueen vesi pumpataan Hetesuon, Siikalahden ja Tönälän vedenottamoista. Lisäksi viidellä kylällä on vesihuoltolaitoksen verkostoja ( Lentiira, Koskenmäki, Niva, Vartius ja Jämäs).

Kiinteistöjen jätevedet johdetaan viemäreitä myöten jätevedenpuhdistamolle. Viemäröintiä on keskusta alueen lisäksi Haatajankylällä, Siikalahdessa, Kuhmoniemellä Vartiuksessa ja Jämäksessä. Lisäksi Jämaksen alueen viemäriverkostoa ollaan laajentamassa.

Toimi näin

Vesihuoltoverkostoon liittymisellä tarkoitetaan kiinteistön liittämistä vesihuoltolain (119/2011) mukaisesti Kuhmon kaupungin vesihuoltolaitoksen vesijohtoon ja/tai jätevesiviemäriin. Kiinteistön liittämisestä vesihuoltoverkostoon sekä vesihuoltopalveluiden käytöstä sovitaan liittymis- ja käyttösopimuksella. Uuden kiinteistön mahdollisuudesta liittyä verkostoon on sovittava hyvissä ajoin ennen rakennushankkeen käynnistymistä vesihuoltolaitoksen esimiesten kanssa. Uudiskohteille sopimus tehdään, kun hankkeelle on myönnetty rakennuslupa.

Kiinteistön omistajan vaihtuessa on vesilaskutukseen ilmoitettava uuden omistajan tiedot ja vesimittarilukema päivältä, josta alkaen vesilaskutus siirretään uudelle omistajalle. Ilmoituksen perusteella vesihuoltolaitos tekee kiinteistölle uuden liittymis- ja käyttösopimuksen, joka lähetetään uudelle omistajalle allekirjoitettavaksi (palvelukanavat: palvelupaikka, puhelinpalvelu, verkkoasionti)

Vesilaskutus suoritataan pääsääntöisesti 4 kertaa vuodessa. Laskuista kolme on arviolaskuja ja yksi perustuu pyydettävään vesimittarilukemaan. Mikäli kulutuspisteeen veden käyttö on vähäistä, voidaan laskutus suorittaa kerran vuodessa mittarilukeman perusteella.

Vesimittarilukema on ilmoitettava ensisijaisesti Online -verkkoasiointipalvelun kautta (verkkoasiointi).

Online -palvelussa vesihuoltolaitoksen asiakas voi antaa vesimittarilukemansa ja seurata omaa vedenkulutustaan. Palvelussa voi myös tarkastaa ja muuttaa omia yhteystietoja sekä selailla aikaisempia laskuja ja hallita palvelutiedotteiden / häiriötiedotteiden tilausta (verkkoasiointi).

Online -palvelussa palvelutiedotteiden käyttöönottamisella asukkaat voivat tilata ilman rekisteröitymistä omaa kiinteistöään tai taloyhtiötään koskevat mm. vedentoimitusta koskevat tiedotteet / häiriötiedotteet matkapuhelimeensa ja/tai sähköpostiinsa. Palvelutiedotteen tilauksen voi myös peruuttaa on Onlinen kautta (verkkoasiointi).

Häiriötilanne -kartalla näkyy alueet, joille on tulossa vedentoimituksen katkoja (verkkoasiointi).

Vikailmoituksen voi tehdä Kuhmon kaupungin vesi- ja viemäriverkoston toimintahäiriöstä (puhelinpalvelu).

Vedenjakelupiste jätevedenpuhdistamolla on avoinna 24/7 (häiriötilanteet ja loma-asukkaat) (palvelupaikka).

Asuntovaunujen kemiallisen WC:n (kemssan) tyhjennyspaikka jätevedenpuhdistamolla, on merkitty lastauslaituille (palvelupaikka).

Vesihuoltolaitoksen verkkosivulla on tietoa taksoista, palveluhinnoista, vedenlaadusta, toimita-alueista ym (verkkoasionti).

Kenelle ja millä ehdoin

Kuhmon kaupungin vesihuoltolaitoksen asiakkuus tai palveluiden käyttö.

Palvelu on maksullinen.

Kuhmon kaupungin vesihuoltolaitoksen taksa ja palvelumaksuhinnasto.

Perustiedot

Palvelun toteuttaaKuhmon kaupunki
Palvelusta vastaaKuhmon kaupunki
Alue Kuhmo
Palvelun kielisuomi
Tekstistä vastaa: Kuhmon kaupunki
Päivitetty: 10.6.2019