Vanhussosiaalityö
- Palvelu
- 10 kuntaa
- Julkinen palvelu
Soiten alueen kotona asuvien ikääntyneiden sosiaalityö (vanhussosiaalityö) painottuu erityisen haastavien apujen tai tukien järjestämiseen, neuvontaan, ohjaukseen ja palveluiden koordinointiin. Asiakasohjauksessa ja avopalveluissa työskenteleviin sosiaalityöntekijöihin voi ottaa myös yhteyttä, kun kyseessä on hankaliin tai erityisen haasteellisiin henkilökohtaisiin taloudellisiin tukiin ja/tai etuuksiin liittyvät asiat. Pääsääntöisesti etuisuuksien hakemisista vastaa aina asiakas itse (asioiden hoitaja tai hoitava taho).
Sosiaalityöntekijöiden puhelinaika asiakkaille on arkisin klo 9 - 11. Puhelinajalla pyritään varmistamaan asiakkaiden palveluntarpeisiin vastaaminen ja asiakkaiden palvelujen organisointi.
Vanhussosiaalityön tehtäväalueita voivat olla mm. haasteelliset elämäntilanteet, joihin liittyy:
- Kelan etuuksista asumistuki, kuntoutushakemukset ja eläkehakemukset
- Asunnonmuutostyö
- Toimeentulotuen hakeminen
- Edunvalvontahakemus
- Taloudellisen tilanteen kartoitus
Akuuteissa, äkillisissä ja odottamattomissa kriisitilanteissa tulee olla yhteydessä Soiten sosiaalipäivystykseen, puh. 044 780 9173. Kiireellisissä hätätilanteissa tulee aina soittaa 112. Ei-kiireellisissä tilanteissa asiakkailla on mahdollisuus myös käyttää Soiten sähköistä "Ilmoita huolesi" -ilmoitusta Sosiaalipäivystyksen sivuilla
Kenelle ja millä ehdoin
Palvelu on maksuton.
Tausta ja lainsäädäntö
Sosiaalihuoltolaki 30.12.2014/1301