suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite

Vanhussosiaalityö

  • Palvelu
  • 10 kuntaa
  • Julkinen palvelu

Soiten alueen kotona asuvien ikääntyneiden sosiaalityö (vanhussosiaalityö) painottuu erityisen haastavien apujen tai tukien järjestämiseen, neuvontaan, ohjaukseen ja palveluiden koordinointiin. Asiakasohjauksessa ja avopalveluissa työskenteleviin sosiaalityöntekijöihin voi ottaa myös yhteyttä, kun kyseessä on hankaliin tai erityisen haasteellisiin henkilökohtaisiin taloudellisiin tukiin ja/tai etuuksiin liittyvät asiat. Pääsääntöisesti etuisuuksien hakemisista vastaa aina asiakas itse (asioiden hoitaja tai hoitava taho).

Sosiaalityöntekijöiden puhelinaika asiakkaille on arkisin klo 9 - 11. Puhelinajalla pyritään varmistamaan asiakkaiden palveluntarpeisiin vastaaminen ja asiakkaiden palvelujen organisointi.

Vanhussosiaalityön tehtäväalueita voivat olla mm. haasteelliset elämäntilanteet, joihin liittyy:

  • Kelan etuuksista asumistuki, kuntoutushakemukset ja eläkehakemukset
  • Asunnonmuutostyö
  • Toimeentulotuen hakeminen
  • Edunvalvontahakemus
  • Taloudellisen tilanteen kartoitus

Akuuteissa, äkillisissä ja odottamattomissa kriisitilanteissa tulee olla yhteydessä Soiten sosiaalipäivystykseen, puh. 044 780 9173. Kiireellisissä hätätilanteissa tulee aina soittaa 112. Ei-kiireellisissä tilanteissa asiakkailla on mahdollisuus myös käyttää Soiten sähköistä "Ilmoita huolesi" -ilmoitusta: Sosiaalipäivystys ja kriisipalvelut

Kenelle ja millä ehdoin

Palvelu on maksuton.

Tausta ja lainsäädäntö

Sosiaalihuoltolaki 30.12.2014/1301

Perustiedot

Palvelun toteuttaaKeski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite
Palvelusta vastaaKeski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite
Alue Halsua, Kannus, Kaustinen, Kokkola, Kruunupyy, Lestijärvi, Perho, Reisjärvi, Toholampi, Veteli
Palvelun kieletsuomi, ruotsi
Tekstistä vastaa: Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite
Päivitetty: 16.9.2021