suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Helsingin kaupunki

Terveysneuvonta

  • Palvelu
  • Helsinki
  • Julkinen palvelu

Saat terveysneuvontaa vuorokauden ympäri terveysasemien chatbotista, Omaolo-palvelusta ja terveysneuvontapuhelimesta.

- Terveysasemien chatbot ohjaa hakemaan terveyspalveluja oikeasta paikasta ja neuvoo myös hammashoitoon, mielenterveyteen, päihteisiin ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Tarvittaessa chatbot yhdistää sinut esimerkiksi kaupungin sähköiseen asiointiin, Omaoloon, Omakantaan tai sosiaalineuvonnan chattiin. Chatbot on jokaisen terveysaseman sivulla.

Tai

- Voit arvioida hoidon tarvetta ja hakea hoito-ohjeita Omaolo-palvelussa.

Tai

- Kiireellisessä asiassa oman terveysaseman ollessa suljettu soita Päivystysavun numeroon 116 117.

Tai

- Soita terveysneuvonnan numeroon 09 310 10023, kun sinulla on kiireettömiä terveyteen tai terveyspalveluihin liittyviä kysymyksiä.

Kenelle ja millä ehdoin

Palvelu on tarkoitettu helsinkiläisille.

Palvelu on maksuton.

Tausta ja lainsäädäntö

Sosiaali- ja terveyspalveluista on tarjolla neuvontaa. Neuvoa tarvitsevia opastetaan esimerkiksi terveyden- ja sairaudenhoitoon, kuntoutukseen, taloudellisiin vaikeuksiin, päihdeongelmiin, lastensuojeluun, elämän kriiseihin, lasten varhaiskasvatukseen ja ikääntymiseen liittyvissä asioissa. Palveluneuvojat kertovat, miten palveluihin hakeudutaan ja mitä niiden käyttö edellyttää. He opastavat kaikkien palveluita tuottavien tahojen pariin.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen neuvontaa voi saada esimerkiksi puhelimitse tai asioimalla palvelupisteessä. Neuvojat eivät tee palveluihin liittyviä päätöksiä.

Perustiedot

Palvelun toteuttaaHelsingin kaupunki
Palvelusta vastaaHelsingin kaupunki
Alue Helsinki
Palvelun kieletsuomi, ruotsi, englanti
Tekstistä vastaa: Helsingin kaupunki
Päivitetty: 19.9.2020