suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.

Suun terveydenhuolto

  • Palvelu
  • 13 kuntaa
  • Julkinen palvelu

Pohjois-karjalan Sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymän tehtävänä on järjestää jäsenkuntiensa puolesta alueensa väestölle yhdenvertaisilla periaatteilla lainsäädännön mukaiset suun terveydenhuollon palvelut, jotka lain mukaan ovat jäsenkuntien järjestämisvastuulla. Toiminta-ajatuksenamme on tuottaa laadukkaita suun terveydenhuollon palveluita koko väestölle. Tuotamme ehkäisevän hammashoidon ...

Toimi näin

Kun otat yhteyttä terveysasemallesi, suun terveydenhuollon ammattilainen arvioi hoidon tarpeen ja kiireellisyyden. Sen perusteella saat neuvontaa tai vastaanottoajan hammashoitajalle, suuhygienistille tai hammaslääkärille.

Hammashoitolat ovat avoinna maanantai-torstai klo 8–15 ja perjantaisin klo 8-14.

Hammashoidon ajanvarauksessa on käytössä takaisinsoittopalvelu. Kiireettömissä asioissa voit jättää takaisinsoittopyynnön ja ajanvaraaja soittaa sinulle takaisin saman päivän aikana. Huomioithan, että salaiseen numeroon emme voi soittaa takaisin. Ajan voi perua puhelimitse tai tekstiviestipalvelun kautta. Tekstiviestiperuutuspalvelu on käytettävissä Joensuun, Outokummun ja Kontiolahden alueella. Huomioithan, että tekstiviestin pituus voi olla enintään 160 merkkiä, eikä numeroon voi soittaa tai hoitaa muita asioita. Jos merkkejä on enemmän, viesti ei tule perille. Tekstiviestiperuutukset puretaan maanantaista torstaihin klo 8-15 ja perjantaisin klo 8-14. Ajanvaraus on peruttu, kun olet saanut vastausviestin peruutukseesi.

Voit tarkistaa ajanvarauksesi myös verkkopalvelu Medinetissä, kun olet rekisteröitynyt palvelun käyttäjäksi. Peruutus on tehtävä viimeistään vastaanottoaikaa edeltävänä päivänä. Peruuttamatta jääneestä ajanvarauksesta tai myöhäisestä peruutuksesta veloitamme asiakasmaksuasetusten mukaiset maksut.

Kuurot tai huonokuuloiset asiakkaat voivat varata tai perua aikansa tekstiviestillä. Ajanvarauksen yhteydessä hoitaja voi lähettää tekstiviestillä tarkentavia kysymyksiä. Tekstiviestiajanvaraus on kiireettömiä ajanvarauksia varten.

Vastaanottoajasta saat tekstiviestin kaksi vuorokautta ennen varattua aikaa. Viestissä näkyvät aikaa koskevat tiedot. Myös lapselle varatusta ajasta tulee tekstiviestimuistutus. Viesti lähetetään siihen numeroon, jonka olet ilmoittanut tekstiviestinumeroksi. Tekstiviestiluvan voit antaa aikaa varatessa tai asioidessasi terveyspalveluissa. Oman tekstiviestiluvan ja numeron voit tarkistaa myös omista tiedoista Medinetistä.

Tekstiviestipalvelu on asiakkaalle maksuton. Tekstiviestiin ei voi eikä pidä vastata. Ajanvarausmuutokset tehdään oman alueen hammashoidon ajanvarausnumeroon. Muistutusviestin saapumatta jääminen ei ole peruste jättää hoitoaikaa käyttämättä.

Kenelle ja millä ehdoin

Odottavat perheet

Odottavien perheiden on mahdollista tilata aika suuhygienistille hoidon tarpeen arvioon, joka tarvittaessa ohjaa hammaslääkärin tarkastukseen ja hoitoon.

Alle kouluikäiset lapset

Alle kouluikäiset lapset kutsutaan asetuksen mukaisiin tarkastuksiin 1½-, 3- ja 5-vuotiaana hammashoitajan tai suuhygienistin vastaanotolle. Näiden lisäksi yksilöllisen hoidon tarpeen mukaan lapsi voidaan kutsua tiheämmin tarkastuksiin ja ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin. Tarvittaessa hoitaja tai suuhygienisti ohjaa asiakkaan hammaslääkärille.

Koululaiset

Kaikki 7-vuotiaat lapset kutsutaan hammashoitajan, suuhygienistin tai hammaslääkärin vastaanotolle. Seuraavat käynnit määräytyvät yksilöllisen hoidon tarpeen mukaan. Tarkastusväli arvioidaan henkilön suun ja hampaiden terveydentilan perusteella. Kaikki lapset eivät käy joka vuosi hammashoidossa ja osa käynneistä voi olla suuhygienistille. Asetusten mukaiset tarkastukset tehdään kaikille 1., 3., 5. ja 8. lk. oppilaille.

Aikuiset

Aikuiset varaavat itse ajan tarkastukseen hammashoitolan ajanvarauksesta. Tarkastuskäynnillä määritellään yksilöllinen tarkastus- ja hoitoväli.

Tausta ja lainsäädäntö

Suun terveydenhuollon palveluihin sisältyvät suun terveyden edistäminen ja terveystarkastukset sekä suun sairauksien tutkimus, ehkäisy ja hoito. Suun terveydenhuolto toimii yhteistyössä muun terveydenhuollon ja sosiaalihuollon kanssa.

Palvelun toteuttaa

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote

Palvelusta vastaa

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote
Tekstistä vastaa: Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote
Päivitetty: 18.6.2024