Sosiaaliasiamies
- Palvelu
- Säkylä
- Julkinen palvelu
Sosiaaliasiamies neuvoo asiakasta sosiaalihuollon asiakaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa ja avustaa muun muassa muistutuksen tekemisessä. Neuvonta liittyy asiakkaan asemaan ja oikeuksiin. Asiat voivat liittyä kunnan tuottamiin sosiaalipalveluihin tai kunnan ostamiin yksityisiin sosiaalipalveluihin.
Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on:
- Neuvoa sinua, jos sinulla on kysyttävää sosiaalihuollon ...
Toimi näin
Voit kysyä ohjeita ja neuvoja sosiaaliasiamieheltä puhelimitse tai sopimalla käyntiajan.
Jari Mäkinen
044 707 9132
jari.makinen@satasairaala.fi
Jos koet, että sinua on kohdeltu huonosti, sinulla on oikeus tehdä asiasta muistutus. Muistutuksen tarkoitus on, että asiaan kiinnitetään huomiota ja sinua kohdellaan jatkossa paremmin. Muistutuksen tekoon liittyvistä asioista säädetään Sosiaalihuollon asiakaslain 23. pykälässä.
Jos olet saanut kielteisen päätöksen, etkä ole tyytyväinen, voit hakea siihen muutosta. Älä tee muistutusta, sillä se ei auta asiaasi. Tee sen sijaan perusturvalautakunnalle oikaisuvaatimus. Jos se ei tuota toivottua tulosta, voit tehdä valituksen hallinto-oikeudelle.
Tausta ja lainsäädäntö
Sosiaaliasiamies antaa neuvontaa, avustaa sosiaalihuoltoa koskevien muistutuksien tekemisessä ja tiedottaa sosiaalihuollon asiakkaita heidän oikeuksistaan. Hän seuraa sosiaalihuollon asiakkaina olevien henkilöiden oikeuksien ja aseman kehitystä.
Sosiaaliasiamies edistää sosiaalihuollon asiakkaina olevien henkilöiden oikeuksia ja niiden toteutumista sosiaalihuoltoon liittyvissä asioissa. Sosiaaliasiamies ei tee päätöksiä eikä myönnä etuuksia. Hän on puolueeton toimija, joka ei aja asioita oikeudellisesti, vaan toimii neuvoa antavasti.
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista