suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Palvelu

Potilasasiamies

Miten asioin tässä palvelussa?

Katso tähän palveluun liittyvät sähköiset asiointikanavat, puhelinpalvelut sekä palvelupaikat.
Vastuuorganisaatio: Vaasan kaupunki
Alue: Vaasa
Palvelun kielet: suomi, ruotsi, englanti

Potilasasiamies toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi esimerkiksi tuomalla potilailta tulevaa palautetta henkilöstön tietoon. Potilasasiamies myös ohjaa muistutuksen, kantelun, potilasvahinkoilmoituksen ja korvaushakemuksen tekemisessä sekä tiedottaa potilaan asemasta ja oikeuksista.

Potilasasiamiehen tehtävä on neuvoa, miten potilas voi toimia ollessaan tyytymätön terveydenhoidossa saamaansa hoitoon tai kohteluun. Potilasasiamiehen palvelut ovat maksuttomia. Potilasasiamies ei toimi potilaan oikeudellisena avustajana.

Potilaalla on oikeus:

  • hyvään terveyden- ja sairaudenhoitoon sekä kohteluun
  • itsemääräämiseen
  • tiedonsaantiin
  • hoitoon pääsyyn
  • muistutus- ja kantelumenettelyyn ollessaan tyytymätön hoitoon

Vaasan keskussairaalassa on omat potilasasiamiehet. Lisätietoa potilasasiamiehen verkkosivuilta.


Kenelle ja millä ehdoin

Palvelu on maksuton.


Tausta ja lainsäädäntö

Potilasasiamies neuvoo terveydenhuollon potilaita näiden asemasta ja oikeuksista. Jos potilas on tyytymätön saamaansa hoitoon tai kohteluun, potilasasiamies avustaa potilasta tekemään muistutuksen hoidosta vastanneelle johtajalle.

Potilasasiamies neuvoo potilasta myös tilanteissa, joissa terveydenhuollon henkilöstön toiminta antaa aiheen rikos- tai kurinpitomenettelyyn. Potilasasiamies opastaa, miten asia saatetaan vireille toimivaltaisessa viranomaisessa tai toimielimessä. Hän auttaa myös hakemaan korvauksia potilasvahinkovakuutuksesta.

Potilasasiamies voi olla kunnan oma tai usean kunnan yhteinen.

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista


Palvelun toteuttaa: 
Vaasan kaupunki