Potilasasiamies
- Palvelu
- Vaasa
- Julkinen palvelu
Potilasasiamies toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi esimerkiksi tuomalla potilailta tulevaa palautetta henkilöstön tietoon. Potilasasiamies myös ohjaa muistutuksen, kantelun, potilasvahinkoilmoituksen ja korvaushakemuksen tekemisessä sekä tiedottaa potilaan asemasta ja oikeuksista.
Potilasasiamiehen tehtävä on neuvoa, miten potilas voi toimia ollessaan tyytymätön terveydenhoidossa saamaansa hoitoon tai kohteluun. Potilasasiamiehen palvelut ovat maksuttomia. Potilasasiamies ei toimi potilaan oikeudellisena avustajana.
Potilaalla on oikeus:
- hyvään terveyden- ja sairaudenhoitoon sekä kohteluun
- itsemääräämiseen
- tiedonsaantiin
- hoitoon pääsyyn
- muistutus- ja kantelumenettelyyn ollessaan tyytymätön hoitoon
Vaasan keskussairaalassa on omat potilasasiamiehet. Lisätietoa potilasasiamiehen verkkosivuilta.
Kenelle ja millä ehdoin
Palvelu on maksuton.
Tausta ja lainsäädäntö
Potilasasiamies neuvoo terveydenhuollon potilaita näiden asemasta ja oikeuksista. Jos potilas on tyytymätön saamaansa hoitoon tai kohteluun, potilasasiamies avustaa potilasta tekemään muistutuksen hoidosta vastanneelle johtajalle.
Potilasasiamies neuvoo potilasta myös tilanteissa, joissa terveydenhuollon henkilöstön toiminta antaa aiheen rikos- tai kurinpitomenettelyyn. Potilasasiamies opastaa, miten asia saatetaan vireille toimivaltaisessa viranomaisessa tai toimielimessä. Hän auttaa myös hakemaan korvauksia Potilasvakuutuskeskuksesta.
Jokaisessa terveydenhuollon toimintayksikössä tulee olla potilasasiamies. Sama potilasasiamies voi toimia useammassakin yksikössä; esimerkiksi joillakin kunnilla on yhteinen potilasasiamies.
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista