Potilasasiamies
- Palvelu
- 5 kuntaa
- Julkinen palvelu
Potilasasiamies työskentelee seuraavien asioiden hyväksi
• ohjaa potilasta ongelmatilanteissa ottamaan yhteyttä asianomaiseen hoitavaan henkilöön ja keskustelemaan hänen kanssaan
• neuvoo ristiriitojen ratkaisemisessa ja tarvittaessa opastaa muistutuksen tekemisessä, mikäli tilanteeseen ei löydy muuta ratkaisua
• toimii terveydenhuollon palveluissa potilaan oikeuksien edistämiseksi
• opastaa ja au ...
Toimi näin
Potilasasiamiehelle ei ole erillistä soittoaikaa, yhteydenotot ma - pe klo 9-13 välillä. Mikäli potilasasiamies ei voi vastata puheluun, jätä soittopyyntö ja puhelinnumerosi vastaajaan, niin potilasasiamies soittaa sinulle.
Potilasasiamies ei voi hoitaa asioita sähköpostitse. Sähköpostiyhteys on suojaamaton, ja sitä tulee käyttää vain yhteydenottopyyntöihin. Myös asiakkaan tulee huomioida, että salassapidettäviä asioita ei pidä lähettää sähköpostin välityksellä.
Potilasasiamieheen voi ottaa turvallisesti yhteyttä Hyviksen sähköisen asioinnin kautta. Lähetä yhteydenottopyyntö sähköisesti Potilasasiamiehen yhteydenottopyyntölomakkeella.
Tausta ja lainsäädäntö
Potilasasiamies neuvoo terveydenhuollon potilaita näiden asemasta ja oikeuksista. Jos potilas on tyytymätön saamaansa hoitoon tai kohteluun, potilasasiamies avustaa potilasta tekemään muistutuksen hoitopaikan terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle.
Potilasasiamies neuvoo potilasta myös tilanteissa, joissa terveydenhuollon henkilöstön toiminta antaa aiheen rikos- tai kurinpitomenettelyyn. Potilasasiamies opastaa, miten asia saatetaan vireille toimivaltaisessa viranomaisessa tai toimielimessä. Hän myös neuvoo, miten potilas voi hakea korvauksia Potilasvakuutuskeskuksesta.
Jokaisessa terveydenhuollon toimintayksikössä tulee olla potilasasiamies. Sama potilasasiamies voi toimia useammassakin yksikössä.
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista