suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Seinäjoen keskussairaala

Potilasasiamies

  • Palvelu
  • 18 kuntaa
  • Julkinen palvelu

Potilasasiamies neuvoo potilasta tai hänen läheisiään potilaslakiin ja potilaan oikeuksiin liittyvissä asioissa. Hän tiedottaa potilaan oikeuksista sekä toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

Potilasasiamies ohjaa, miten menetellään, kun potilas tai hänen läheisensä on tyytymätön hoitoon ja kohteluun. Potilasasiamies neuvoo ja avustaa tarvittaessa potilasvahinkoilmoituksen, muistutuksen tai kantelun teossa.

Potilasasiamieheen voi ottaa yhteyttä myös hoitosuhteen päätyttyä.

Toimi näin

Potilasasiamies neuvoo terveydenhuollon potilaita näiden asemasta ja oikeuksista. Jos potilas on tyytymätön saamaansa hoitoon tai kohteluun, potilasasiamies avustaa potilasta tekemään muistutuksen hoidosta vastanneelle johtajalle.

Potilasasiamies neuvoo potilasta myös tilanteissa, joissa terveydenhuollon henkilöstön toiminta antaa aiheen rikos- tai kurinpitomenettelyyn. Potilasasiamies opastaa, miten asia saatetaan vireille toimivaltaisessa viranomaisessa tai toimielimessä. Hän auttaa myös hakemaan korvauksia Potilasvakuutuskeskuksesta.

Jokaisessa terveydenhuollon toimintayksikössä tulee olla potilasasiamies. Sama potilasasiamies voi toimia useammassakin yksikössä; esimerkiksi joillakin kunnilla on yhteinen potilasasiamies.

Kenelle ja millä ehdoin

Palvelu on maksuton. Potilasasiamieheen voi ottaa yhteyttä puhelimitse tai sähköisesti Hyvis -palvelun kautta. Vastaanottoaika tulee varata etukäteen.

Palvelu on maksuton.

Tausta ja lainsäädäntö

Laki potilaan asemasta ja oikeudesta

Perustiedot

Palvelun toteuttaaSeinäjoen keskussairaala
Palvelusta vastaaSeinäjoen keskussairaala
Alue Ähtäri, Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki, Isokyrö, Karijoki, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Lappajärvi, Lapua, Seinäjoki, Soini, Teuva, Vimpeli
Palvelun kieletsuomi, ruotsi, englanti
Tekstistä vastaa: Seinäjoen keskussairaala
Päivitetty: 3.6.2020