suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Kuopion kaupunki

Perusopetuksen erityisopetus ja erityinen tuki

  • Palvelu
  • Kuopio
  • Julkinen palvelu

Oppimisen tuen kolme tasoa ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Oppilaan saaman tuen tulee olla joustavaa, pitkäjänteisesti suunniteltua ja tuen tarpeen mukaan muuttuvaa. Tukea annetaan niin kauan sekä sen tasoisena ja muotoisena kuin se on tarpeellista.

Opetuksen ja tuen järjestämisen lähtökohtana ovat sekä kunkin oppilaan että opetusryhmän vahvuudet ja oppimis- ja kehitystarpeet. Huomiot ...

Toimi näin

Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma HOJKS, josta käy ilmi erityistä tukea koskevan päätöksen mukainen opetuksen ja muun tuen antaminen. HOJKS pohjautuu oppilaan opettajilta ja oppilashuoltohenkilöstöltä etukäteen hankittuihin oppilaan koulunkäyntiä ja oppimista koskeviin tietoihin eli pedagogiseen selvitykseen ja tehostetun tuen aikana laadittuun oppimissuunnitelmaan. HOJKSin laadinnassa käytetään Kuopiossa sähköistä dokumentointia.

HOJKS laaditaan oppilaan ja huoltajan kanssa ellei siihen ole ilmeistä estettä. Oppilas osallistuu ikätasonsa edellytysten mukaisesti HOJKSin laatimiseen. HOJKS:aan kirjataan vastuualueita, joista oppilaan tulee itse huolehtia ja näin lisätään oppilaan omaa vastuunottoa koulunkäyntiinsä liittyvissä asioissa. Myös huoltajien osuus oppilaan koulunkäynnin ja oppimisen tukemisessa määritellään HOJKSissa.

Kenelle ja millä ehdoin

Oppilas voi saada erityisopetusta tai muuta tukea, mikäli oppimis- tai sopeutumisvaikeus, vamma, sairaus tai muu syy sitä edellyttää.

Erityisen tuen päätös edellyttää pedagogisen selvityksen laatimista. Kuopiossa erityisen tuen esitykseen tulee lisäksi liittää asiantuntijalausunto perusteeksi aina, kun se on mahdollista saada. Esitystä tehdessä kuullaan oppilasta itseään ja huoltajaa. Erityisen tuen esityksen tekee rehtori ja siitä päättää perusopetuspäällikkö.

Silloin, kun oppilaan ei katsota enää tarvitsevan erityistä tukea, hänet on siirrettävä takaisin tehostettuun tukeen. Menettelytapa on sama kuin erityiseen tukeen siirrettäessä. Perusteet kirjataan pedagogiseen selvitykseen. Asiantuntijalausuntoa ei kuitenkaan tarvita ilman erityistä syytä.

Erityisen tuen päätös on joka tapauksessa aina tarkistettava toisen vuosiluokan jälkeen ja ennen seitsemännelle vuosiluokalle siirtymistä. Oppilaalle laaditaan pedagoginen selvitys, jonka pohjalta esitetään erityisen tuen jatkamista tai siirtämistä tehostettuun tukeen. Esityksen tekee rehtori ja siitä päättää perusopetuspäällikkö.

Tausta ja lainsäädäntö

Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja oppilaan tarvitsemasta muusta tuesta. Erityisopetus on ensisijaisesti pedagogista eli oppimisen tukea. Muu tuki voi olla esimerkiksi koulunkäynnin tukea sekä pedagogista tukea. Ne muodostavat oppilasta tukevan kokonaisuuden. Oppilaan tulee tarpeen vaatiessa saada tukea viivytyksettä. Erityinen tuki edellyttää hallintopäätöstä.

Jos oppilas on jäänyt jälkeen tilapäisesti tai muutoin tarvitsee lyhytaikaista tukea, hänellä on oikeus tukiopetukseen.

Oppimis- tai koulunkäyntivaikeuksien takia oppilas voi saada erityisopetusta, joka voidaan järjestää erityisryhmässä tai -luokalla. Perusopetuksen tavoitteita ja sisältöjä voidaan yksilöllistää, jos oppilas vammaisuuden, sairauden, kehityksen viivästymisen, tunne-elämän häiriön tai muun vastaavan syyn takia ei suoriudu perusopetuksen oppimäärästä. Yksilöllistämistä tulisi käyttää vain, jos oppilas ei suoriudu hyväksyttävästi oppiaineen oppimäärästä. Sitä ennen tulisi oppiaineen tavoitteita ja sisältöjä eriyttää painoalueittain.

Palvelun toteuttaa

Kuopion kaupunki

Palvelusta vastaa

Kuopion kaupunki
Tekstistä vastaa: Kuopion kaupunki
Päivitetty: 24.10.2022