suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.

Palvelutarpeen arviointi sosiaalihuollossa

  • Palvelu
  • 10 kuntaa
  • Julkinen palvelu

Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus hänen palvelutarpeidensa arviointiin.

Sosiaalihuollon ammattilainen arvioi ensin mahdollisen kiireellisen avun tarpeen.

Palvelutarpeen arvioinnissa kartoitetaan sosiaalihuollon asiakkaan tuen tarpeet, läheisverkosto ja voimavarat.

Arvioinnin yhteydessä asiakkaalle nimetään sosiaalihuollon asiakkuuden ajaksi omatyöntekijä.

Palveluntarpeen arviointiin ...

Toimi näin

Tausta ja lainsäädäntö

Asiakkaalla on oikeus palvelutarpeen arviointiin, ellei se ole tarpeetonta esimerkiksi siksi, että palveluntarve on tilapäinen.

Palvelutarpeen arviointi on aloitettava viipymättä ja saatettava loppuun ilman aiheetonta viivytystä. Yli 75-vuotiaiden, vammaisten tai ylintä hoitotukea saavien henkilöiden sekä erityistä tukea tarvitsevien lasten kohdalla palvelutarpeen arviointi on aloitettava viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä asian vireille tulosta. Palvelutarpeen arvion pitää tällöin valmistua viimeistään kolmen kuukauden kuluttua vireilletulosta. Samat määräajat koskevat myös lastensuojelun tarpeen arviointia, jos palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä selvitetään myös lastensuojelun tarve. Palvelutarpeet muuttuvat usein ajan mittaan, jolloin ne myös arvioidaan uudestaan.

Palvelutarpeen arvioinnin tuloksena laaditaan palvelutarpeen arvio. Palvelutarpeen arviointi tehdään yhdessä asiakkaan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa.

Palvelun toteuttaa

Päijät-Hämeen hyvinvointialue

Palvelusta vastaa

Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Tekstistä vastaa: Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Päivitetty: 26.2.2024