suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Palvelutarpeen arviointi sosiaalihuollossa

  • Palvelu
  • 12 kuntaa
  • Julkinen palvelu

Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus hänen palvelutarpeidensa arviointiin.

Sosiaalihuollon ammattilainen arvioi ensin mahdollisen kiireellisen avun tarpeen.

Palvelutarpeen arvioinnissa kartoitetaan sosiaalihuollon asiakkaan tuen tarpeet, läheisverkosto ja voimavarat.

Arvioinnin yhteydessä asiakkaalle nimetään sosiaalihuollon asiakkuuden ajaksi omatyöntekijä.

Palveluntarpeen arviointiin liittyvissä asioissa voit ottaa yhteyttä sosiaalihuollon ohjaus ja neuvonta Polkuun.

Tausta ja lainsäädäntö

Asiakkaalla on oikeus palvelutarpeen arviointiin, ellei kyseessä ole tilapäinen, yksittäistä palvelua koskeva tuen tarve.

Yli 75-vuotiaiden tai ylintä vammaispalvelulain mukaista hoitotukea saavien henkilöiden tai erityistä tukea tarvitsevien lasten kohdalla palvelutarpeen arviointi on aloitettava viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä asian vireilletulosta. Palvelutarpeen arvion pitää tällöin valmistua viimeistään kolmen kuukauden kuluttua vireilletulosta. Samat määräajat koskevat myös lastensuojelun tarpeen arviointia, jos palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä selvitetään myös lastensuojelun tarve. Palvelutarpeet muuttuvat usein ajan mittaan, jolloin ne myös arvioidaan uudestaan.

Palvelutarpeen arvioinnin tuloksena laaditaan palvelutarpeen arvio. Se laaditaan aina yhteistyössä asiakkaan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa.

Perustiedot

Palvelun toteuttaaPäijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä
Palvelusta vastaaPäijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä
Alue Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Myrskylä, Orimattila, Padasjoki, Pukkila, Sysmä
Palvelun kielisuomi
Tekstistä vastaa: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä
Päivitetty: 3.9.2020