suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.

Neuvonta rajat ylittävissä kuluttaja-asioissa

  • Palvelu
  • Koko Suomi
  • Julkinen palvelu

Euroopan kuluttajakeskus jakaa tietoa rajat ylittävän kaupan kuluttajakysymyksistä. Saat neuvoa tuotteiden tilaamista, maksamista ja palauttamista koskevissa asioissa sekä erilaisissa kaupankäynnin ongelmatilanteissa, kun teet ostoksia tai tilaat palveluita Suomen ulkopuolelta muista EU-maista, Norjasta tai Islannista. Euroopan kuluttajakeskuksessa keskitytään yksittäisiin kuluttajariitoihin, tavo ...

Toimi näin

  • Ongelmatilanteessa tee aluksi valitus kirjallisesti yritykselle (esim. sähköpostilla).
  • Hyödynnä tarvittaessa verkkosivuilla julkaistuja englanniksi käännettyjä valituksen mallikirjeitä.
  • Voit pyytää apua Euroopan kuluttajakeskukselta joko sähköisesti tai puhelimitse.
  • Jos sinulla on saamisvaatimus toisessa EU-maassa olevaa myyjää kohtaan, saat asiasi parhaiten käsittelyyn ottamalla meihin yhteyttä.

Jos valituksesi koskee kotimaista yritystä tai EU-alueen ulkopuolisen maan yritystä (esim. Sveitsi, Kiina, Thaimaa tai USA), käänny Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnan puoleen.

Kenelle ja millä ehdoin

Euroopan kuluttajakeskus voi auttaa vain sellaisissa ongelmissa, joissa ostaminen tai tilaaminen on tapahtunut Suomen ulkopuolelta toisesta EU-maasta, Norjasta tai Islannista.

Palvelun toteuttaa

Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Palvelusta vastaa

Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Tekstistä vastaa: Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Päivitetty: 8.3.2022