suomi.fi

• Lupa tai muu velvoite
  • Koko maa poislukien Ahvenanmaa
  • Julkinen palvelu

Vireillä olevan rakennushankkeen johdosta on kuultava kaikkia rajanaapureita. Lain tarkoittamia naapureita ovat viereiset kiinteistöt ja tienpitäjä, kun kiinteistö rajoittuu maantiehen, sekä vastapäisen kiinteistön omistajat.

Kun kiinteistö rajoittuu maantiehen, naapurin kuulemislausuntoa pyydetään tienpitäjänä toimivalta ELY-keskukselta.

Tienpitäjää pitää kuulla mm. seuraavista vireillä olevista asioista:

• suunnittelutarveratkaisuhakemus
  • poikkeamislupahakemus
  • rakennuslupahakemus
  • toimenpidelupahakemus
  • purkamislupahakemus
  • asemakaavasta ja rantakaavasta poikkeaminen
  • maisematyölupahakemus
  • maa-ainesten ottamiseen liittyvä hakemus.

Tienpitäjä lausuu vireillä olevaan hankkeeseen sekä rajanaapurina että viranomaisena mm. seuraavista tienpidollisista näkökulmista:

• maantien suoja- ja näkemäalueiden huomioiminen
  • liittymä / kulkuyhteys kiinteistölle
  • mahdolliset liikenteen meluhaitat
  • liikenneturvallisuus
  • tulevat maantien parantamishankkeet
  • hulevesien johtaminen kiinteistöltä
  • liikenteen vaikutus ilmanlaatuun.

Toimi näin

Täytä naapurin kuulemislomake, joka löytyy useimpien kuntien verkkosivuilta. Naapurin kuulemisessa tulee olla kopiot lupahakemuksesta ja seuraavat asiakirjat:

• yleiskartta josta selviää tontin sijainti maantiehen nähden (1:1000, 1:2000)
  • voimassa oleva tarkin kaavaote (asemakaava, ranta-asemakaava, osayleiskaava, yleiskaava)
  • mitattavissa oleva asemapiirros sisältäen:

* rakennusten sijoittuminen tiehen nähden

* ehdotus liittymäpaikasta / kulkuyhteys

* hulevesien johtaminen kiinteistöltä

Lähetä kuulemislomake asiakirjoineen sen ELY-keskuksen kirjaamoon, jonka alueella kohde on.

Kenelle ja millä ehdoin

Uutta rakentamista varten tulee selvittää kunnasta, tehdäänkö rakentamisesta suunnittelutarveratkaisu, vai eteneekö asia suoralla rakennusluvalla. Mikäli asia etenee suoralla rakennusluvalla, pyydetään ELY-keskukselta naapurin kuulemislausuntoa, minkä jälkeen ELY-keskukselta haetaan liittymälupaa tai suoja-alueelle rakentamisen poikkeuslupaa. Jos taas rakentamisesta tehdään suunnittelutarveratkaisu, myönteistä suunnittelutarveratkaisua varten pyydetään ELY-keskukselta naapurin kuulemislausuntoa. Myönteisen suunnittelutarveratkaisun jälkeen voi hakea liittymälupaa tai suoja- ja näkemäalueelle rakentamisen poikkeamispäätöstä ELY-keskukselta.

Maantien suoja-alueella ei saa lähtökohtaisesti pitää rakennusta. Maantien suoja- tai näkemäalueella ei saa myöskään pitää sellaista aitaa tai rakennelmaa, josta tai jonka käytöstä on haittaa liikenneturvallisuudelle tai tienpidolle. ELY-keskus voi kuitenkin hakemuksesta erityisestä syystä sallia rakentamisen, jos siitä tai rakennuksen, rakennelman tai laitteen käytöstä ei aiheudu vaaraa liikenneturvallisuudelle tai haittaa tienpidolle.

Palvelu on maksuton.

Määräaika

Rajanaapureita on kuultava vireillä olevista rakennushankkeista ennen liittymäluvan tai suoja-alueelle rakentamisen poikkeamispäätöksen hakua.

Käsittelyaika

Hakemukset käsitellään tulojärjestyksessä resurssien sallimissa puitteissa, keskimäärin 4-8 viikkoa riippuen hakemuksen selvittelyyn käytettävästä ajasta.

Perustiedot

Palvelun toteuttaaElinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Muut vastuuorganisaatiotVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Kainuun elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Lapin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Satakunnan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Palvelusta vastaaElinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus