suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Lastensuojelun päivystys

  • Palvelu
  • 12 kuntaa
  • Julkinen palvelu

Jokainen, joka huomaa lapsen tai nuoren olevan avun tarpeessa, voi ottaa yhteyttä lastensuojeluun ja tehdä lastensuojeluilmoituksen.

Yksityishenkilö voi tehdä ilmoituksen myös nimettömänä.

Viranomaisilla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus.

Jos lapsi on välittömässä vaarassa, on tärkeää ilmoittaa asiasta välittömästi puhelimitse lastensuojelun päivystysnumeroon tai virka-ajan ulkopuolella hätäkeskukseen.

Jos lapsen tai perheen tilanne huolestuttaa, voi aina ottaa yhteyttä puhelimitse lastensuojelun päivystykseen ja keskustella asiasta päivystävän sosiaalityöntekijän kanssa.

Tausta ja lainsäädäntö

Ota yhteyttä lastensuojelun päivystykseen, jos lapsen, nuoren tai perheen tilanne edellyttää kiireellistä neuvontaa tai välitöntä puuttumista. Tällaiset tilanteet voivat liittyä esimerkiksi väkivaltaan, päihteisiin tai epäilyyn, että lapsesta huolehtiminen on laiminlyöty.

Kuntien lastensuojelun päivystykseen voi soittaa virka-aikana. Virka-ajan ulkopuolella iltaisin ja öisin tulee hätätilanteissa ottaa yhteyttä hätäkeskukseen (112). Hätäkeskuksen kautta saa tarvittaessa yhteyden kunnan sosiaalipäivystykseen. Joissakin kunnissa on käytössä myös oma ympärivuorokautinen sosiaalipäivystyksen puhelinnumero.

Perustiedot

Palvelun toteuttaaPäijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä
Palvelusta vastaaPäijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä
Alue Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Myrskylä, Orimattila, Padasjoki, Pukkila, Sysmä
Palvelun kielisuomi
Tekstistä vastaa: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä
Päivitetty: 3.9.2020