Lastensuojelun avohuolto
- Palvelu
- 28 kuntaa
- Julkinen palvelu
Voitte saada tukea suotuisan kasvuympäristön luomiseen lastensuojelun avohuollosta. Lastensuojelun tukitoimien suunnittelussa etusijalla on lapsesi.
Lastensuojelun asiakkuus alkaa, kun asiakkuuden tarve on todettu palvelutarpeen arvioinnissa. Palvelutarpeen arviointi alkaa lastensuojeluilmoituksen tai yhteydenoton perusteella. Naantalin lastensuojelussa työskentelemme systeemisen työtavan mukais ...
Toimi näin
Ota yhteyttä omaan sosiaalityöntekijääsi tai sosiaaliohjaajaasi puhelinaikana. Mikäli perheelläsi ei ole voimassaolevaa asiakkuutta, voit ottaa yhteyttä Naantalin palvelutarpeen arvioinneista vastaavaan tiimiin.
Kenelle ja millä ehdoin
Lastensuojeluilmoitus, hakemus tai selvityspyyntö käynnistää palvelutarpeen arvioinnin, jonka aikana tuen tarvetta arvioidaan yhdessä perheen ja mahdollisten muiden yhteistyötahojen kanssa. Palvelutarpeen arvioinnin perusteella aloitetaan tarvittaessa lastensuojelun asiakkuus.
Lastensuojelun asiakkuus alkaa myös tilanteessa, jossa lastensuojeluasian vireille tulon johdosta ryhdytään kiireellisiin lastensuojelutoimiin lapsen turvaamiseksi.
Tausta ja lainsäädäntö
Lastensuojelun avohuolto tukee lasta, nuorta ja perhettä tilanteissa, joissa tukea tarvitaan sosiaalisista, taloudellisista, jaksamiseen liittyvistä tai vastaavista syistä. Muotoja ovat neuvonnan ja terapian ohella esimerkiksi tukihenkilö- ja tukiperhetoiminta, perhetyö ja -kuntoutus, vertaisryhmät sekä harrastus-, loma- ja virkistystoiminnan tukeminen.
Lapsi ja perhe saavat tukea esimerkiksi puutteellisten asumisolojen korjaamiseen, koulunkäyntiin ja opiskeluun sekä läheisten ihmissuhteiden ylläpitoon. Palveluista kootaan kuhunkin yksilölliseen tilanteeseen soveltuva kokonaisuus. Hyvinvointialue järjestää palvelut tarpeen mukaan.