suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Ylöjärven kaupunki

Lääkärin tai hoitajan vastaanotto

  • Palvelu
  • Ylöjärvi
  • Julkinen palvelu

Terveyskeskuksen vastaanottotoiminta tuottaa perusterveydenhuollon palveluita, jotka pohjautuvat useisiin eri lakeihin, näistä esimerkkeinä terveydenhuoltolaki, laki potilaan asemasta ja oikeuksista sekä kansanterveyslaki. Vastaanottotoiminta kuuluu osana kunnan tuottamiin terveydenhuollon palveluihin.

Ylöjärvellä lääkäri-hoitaja vastaanottopalvelu pohjautuu väestövastuumalliin, jossa asiakkaalle on nimetty omahoitaja-lääkäri työpari. Omahoitaja-lääkäri työparimalli mahdollistaa pitkän hoitosuhteen, jolloin terveyden edistäminen ja sairauksien hyvä hoito mahdollistuvat tehokkaasti.

Vastaanottopalveluita tarjotaan Ylöjärven pääterveysasemalla sekä Kurun että Viljakkalan palvelupisteissä. Vastaanotolle pääsee vain ajanvarauksella. Ajanvaraus on mahdollista tehdä sähköisesti eTerveys-palvelun kautta, terveyskeskusten toimistoista tai omalle hoitajalle soittamalla. (Yhteystiedot www-sivuilta)

Vastaanottotoiminta palveluna:

• tarjoaa lääkärin ja hoitajan vastaanottoja sekä äkillisesti sairastuneille että pidempiaikaista sairautta poteville

• tarjoaa puhelimitse tai sähköisiä kanavia pitkin tapahtuvaa neuvontaa sekä hoidontarpeen arvioita

• lääkärin vastaanotolta lausunnot, maksusitoumukset sekä eri erikoisalojen lähetteet / konsultaatiopyynnöt

• toteuttaa polikliinisesti toteutettavissa olevia kirurgisia pientoimenpiteitä (luomenpoistot, haavanhoidot, paiseiden puhkaisut) sekä sairaanhoidollisia toimenpiteitä kuten lääkeinjektiot, korvahuuhtelut, haavanhoidot, ompeleiden ja hakasten poistot jne.

• toteuttaa ennaltaehkäiseviä että sairauksiin liittyviä seurantamittauksia

• tukee elämäntapamuutoksissa kuten painonhallinnassa ja tupakoinnin lopettamisessa

• ohjaa ruokavalioon ja erityisruokavalioon sekä perussairauksien hoitoon liittyvissä asioissa

• järjestää ennaltaehkäisevää ja tukevaa ryhmätoimintaa

• toteuttaa tiedotusta ja toimintaa valtakunnallisissa terveyteen liittyvissä teemapäivissä

• tarjoaa terveydenhuoltoon ja sairaanhoitoon liittyvää palveluohjausta sekä avustaa löytämään vertaistukea ja järjestötoimintaan liittyviä yhteistyökumppaneita

• antaa rokotuksia sekä rokotusneuvontaa niin kansallisen rokotusohjelman mukaisiin rokotuksiin kuin matkailijoidenkin rokotuksiin liittyen

• toteuttaa eri ryhmille suositeltuja lakisääteisiä terveystarkastuksia mm. kutsuntatarkastukset

Toimi näin

Vastaanottopalveluita tarjotaan Ylöjärven pääterveysasemalla sekä Kurun että Viljakkalan palvelupisteissä. Vastaanotolle pääsee vain ajanvarauksella. Ajanvaraus on mahdollista tehdä sähköisesti eTerveys-palvelun kautta, terveyskeskusten toimistoista tai omalle hoitajalle soittamalla. (Yhteystiedot www-sivuilta)

Kenelle ja millä ehdoin

Vastaanotolle pääsee vain ajanvarauksella.

Palvelu on maksullinen.

Terveyskeskuspalveluiden maksullisuus perustuu annettuun lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992). Tarkempi hinnasto löytyy terveyskeskuksen kotisivuilta.

Tausta ja lainsäädäntö

Hoitajan vastaanotolla saa esimerkiksi terveysneuvontaa, haavanhoitoa, ompeleiden poistoja ja rokotuksia. Tarvittaessa hoitaja ohjaa potilaan lääkärin vastaanotolle.

Kiireetön hoito on annettava määräajassa. Potilaan on virka-aikana saatava yhteys terveyskeskukseen välittömästi joko puhelimitse tai tulemalla itse paikalle. Soittopyyntöihin vastataan viipymättä, usein käytännössä saman päivän kuluessa.

Hoidon tarve saatetaan alustavasti arvioida jo puhelimessa, mutta viimeistään arvio tehdään kolmen arkipäivän kuluessa potilaan yhteydenotosta. Tarpeellinen hoito on järjestettävä kohtuullisessa ajassa, mikä tarkoittaa enintään kolmea kuukautta.

Perustiedot

Palvelun toteuttaaYlöjärven kaupunki
Palvelusta vastaaYlöjärven kaupunki
Alue Ylöjärvi
Palvelun kielisuomi
Tekstistä vastaa: Ylöjärven kaupunki
Päivitetty: 3.12.2020