Lääkärin tai hoitajan vastaanotto
- Palvelu
- Siikalatva
- Julkinen palvelu
Päivystyksellinen hoito tarkoittaa äkillisen sairastumisen, vamman tai kroonisen sairauden vaikeutumisen edellyttämää välitöntä, yleensä alle vuorokauden kuluessa tapahtuvaa, arviointia ja hoitoa. Kyse on sellaisesta tilanteesta, jossa hoitoa ei voida siirtää seuraavaan päivään. Myös akuutit mielenterveyden haasteet ja kriisitilanteet kuuluvat päivystykseen.
Kiireettömästä ajanvarauksesta voit v ...
Toimi näin
Kun tarvitset kiireellistä hoitoa, soita päivystys numeroomme. Kiireettömissä asioissa tai tutkimustuloksia kysellessä, soita kiireettömään numeroon. Kummassakin numerossa on käytössä takaisinsoitto palvelu. Takaisin soitto palveluun jää numerosi ja soitamme sinulle takaisin asian tiimoilta.
Jos päivystyksellinen, kiireellinen asia on henkeä uhkaava ja vaatii hoitoa välittömästi, soita suoraan hätänumeroon 112.
Tausta ja lainsäädäntö
Hoitajan vastaanotolla saa esimerkiksi terveysneuvontaa, haavanhoitoa, ompeleiden poistoja ja rokotuksia. Tarvittaessa hoitaja ohjaa potilaan lääkärin vastaanotolle.
Kiireetön hoito on annettava määräajassa. Potilaan on virka-aikana saatava yhteys sosiaali- ja terveyskeskukseen välittömästi joko puhelimitse tai tulemalla itse paikalle. Soittopyyntöihin vastataan viipymättä, usein käytännössä saman päivän kuluessa.
Hoidon tarve saatetaan alustavasti arvioida jo puhelimessa, mutta viimeistään arvio tehdään kolmen arkipäivän kuluessa potilaan yhteydenotosta. Tarpeellinen hoito on järjestettävä kohtuullisessa ajassa, mikä tarkoittaa enintään kolmea kuukautta.
Terveydenhuoltolaki