suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Nokian kaupunki

Lääkärin tai hoitajan vastaanotto, muut kuin koronavirusasiat

  • Palvelu
  • Nokia
  • Julkinen palvelu

Kun otat yhteyttä ajanvarauspuhelimeen, sairaanhoitaja tekee yhteydenoton aikana hoidon tarpeen arvion. Arvioinnin perusteella saat kotihoito-ohjeet tai ajan lääkärin, hoitajan tai fysioterapeutin vastaanotolle tai sinut ohjataan tarvittaessa kiirevastaanotolle.

Jos sinulla on voimavarojen tai hoidon vaativuuden takia erityistarve, sinulle nimetään hoitoa koordinoiva terveydenhuollon ammattilainen. Tämän nimetyn terveydenhuollon ammattilaisen tarve arvioidaan vastaanottokäynnin yhteydessä.

Vastaanotolle voit varata ajan mm. seuraavissa asioissa: oman terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, terveystarkastukset, terveystodistukset, sairauksien tutkiminen, seuranta ja hoito, omahoidon tuki ja neuvonta.

Terveystodistuksen saat joko sairaanhoitajalta tai omalta lääkäriltäsi. Jos tarvitset todistusta sairaudesta, jonka hoitovastuu on erikoissairaanhoidossa, todistus tulee pyytää hoitavalta taholta. Sairaan lapsen hoidon järjestämistä varten tarvittava todistus edellyttää käyntiä tai videovälitteistä etäasiointia sairaanhoitajan kanssa.

Palveluvalikoimaamme kuuluvat videovälitteiset hoitajavastaanotot ovat mahdollisia sellaisissa tilanteissa, joissa fyysinen läsnäolo vastaanotolla ei ole välttämätöntä (mm. erilaiset ohjaus- ja neuvontasiat).

Toimi näin

Ota yhteyttä hoidon tarpeen arviointi- ja ajanvarausnumeroomme. Jos puheluusi ei heti vastata, voit jäädä jonottamaan tai jättää takaisinsoittopyynnön.

Vastaamme jättämääsi takaisinsoittopyyntöön saman päivän aikana.

Kenelle ja millä ehdoin

Palvelun saaminen edellyttää aina ensin yhteydenottoa hoidontarpeen arviointiin.

Palvelu on maksullinen.

Hoitajakäynnistä peritään kalenterivuoden aikana 10 euron käyntimaksu kolmelta ensimmäiseltä käynniltä.

Tausta ja lainsäädäntö

Hoitajan vastaanotolla saa esimerkiksi terveysneuvontaa, haavanhoitoa, ompeleiden poistoja ja rokotuksia. Tarvittaessa hoitaja ohjaa potilaan lääkärin vastaanotolle.

Kiireetön hoito on annettava määräajassa. Potilaan on virka-aikana saatava yhteys terveyskeskukseen välittömästi joko puhelimitse tai tulemalla itse paikalle. Soittopyyntöihin vastataan viipymättä, usein käytännössä saman päivän kuluessa.

Hoidon tarve saatetaan alustavasti arvioida jo puhelimessa, mutta viimeistään arvio tehdään kolmen arkipäivän kuluessa potilaan yhteydenotosta. Tarpeellinen hoito on järjestettävä kohtuullisessa ajassa, mikä tarkoittaa enintään kolmea kuukautta.

Perustiedot

Palvelun toteuttaaNokian kaupunki
Palvelusta vastaaNokian kaupunki
Alue Nokia
Palvelun kielisuomi
Tekstistä vastaa: Nokian kaupunki
Päivitetty: 24.5.2020