suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Kittilän kunta

Lääkärin tai hoitajan vastaanotto

  • Palvelu
  • Kittilä
  • Julkinen palvelu

Kuntalaisella on oikeus kunnan järjestämään hoitajan tai lääkärin vastaanottoon. Kunnan vastuulla ovat sairauksien tutkimus ja hoito, pitkäaikaissairauden hoitotarvikkeet ja lääkinnällinen kuntoutus. Sairaanhoitajan vastaanotolla saa esimerkiksi terveysneuvontaa, haavanhoitoa, ompeleiden poistoja ja rokotuksia. Tarvittaessa hoitaja ohjaa potilaan lääkärin vastaanotolle.

Kiireetön hoito on annettava määräajassa. Potilaan on arkena päiväsaikaan saatava yhteys terveyskeskukseen välittömästi joko puhelimitse tai tulemalla itse paikalle. Kittilän terveyskeskuksen kiireetön ajanvarausvastaanotto käyttää takaisinsoitto-puhelinjärjestelmää (eli yksi soitto riittää). Soittopyyntöihin vastataan viipymättä, käytännössä saman päivän kuluessa.

Hoidon tarve saatetaan alustavasti arvioida jo puhelimessa, mutta viimeistään arvio tehdään kolmen vuorokauden kuluessa potilaan yhteydenotosta. Tarpeellinen hoito on järjestettävä kohtuullisessa ajassa, mikä tarkoittaa enintään kolmea kuukautta = ns. hoitotakuu. Vuosikontrollit ja terveystarkastukset eivät kuulu hoitotakuuseen.

Toimi näin

Ajan varataksesi ota yhteyttä terveyskeskukseen.

Kenelle ja millä ehdoin

Palvelu on maksullinen.

Terveyskeskusmaksu (lääkärin vastaanotto):

Vuosimaksu 36,70 euroa (voimassa kalenterivuoden) tai käyntimaksu 18,40 euroa (peritään kahdelta käynniltä vuodessa).

Sairaanhoitajan vastaanotto:

Toimenpide, tutkimus, hoito, ohjaus 10,20 euroa/käynti (peritään kolmelta käynniltä). Suonen sisäinen lääkehoito 19,40 euroa/vrk (peritään kolmelta käynniltä).

Terveyskeskusmaksut, päivystysmaksut ja sairaanhoitajan vastaanottomaksut peritään vain yli 18-vuotiailta.

Tausta ja lainsäädäntö

Hoitajan vastaanotolla saa esimerkiksi terveysneuvontaa, haavanhoitoa, ompeleiden poistoja ja rokotuksia. Tarvittaessa hoitaja ohjaa potilaan lääkärin vastaanotolle.

Kiireetön hoito on annettava määräajassa. Potilaan on arkena päiväsaikaan saatava yhteys terveyskeskukseen välittömästi joko puhelimitse tai tulemalla itse paikalle. Soittopyyntöihin vastataan viipymättä, käytännössä saman päivän kuluessa.

Hoidon tarve saatetaan alustavasti arvioida jo puhelimessa, mutta viimeistään arvio tehdään kolmen vuorokauden kuluessa potilaan yhteydenotosta. Tarpeellinen hoito on järjestettävä kohtuullisessa ajassa, mikä tarkoittaa enintään kolmea kuukautta.

Perustiedot

Palvelusta vastaaKittilän kunta
Palvelun toteuttaaKittilän kunta
Alue Kittilä
Palvelun kielisuomi
Tekstistä vastaa: Kittilän kunta
Päivitetty: 28.8.2019