suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Jyväskylän kaupunki

Lääkärin tai hoitajan vastaanotto

  • Palvelu
  • 3 kuntaa
  • Julkinen palvelu

Sairaanhoitajan ja lääkärin vastaanotot järjestetään kuntalaisen omalla terveysasemalla.

Sairaanhoitajan vastaanotolla hoidetaan muun muassa:

  • infektiotaudit (sairausloman ja alle 10-vuotiaan sairaan lapsen hoitoloman kirjoitusoikeus 1–5 päivää)
  • pienet haavat ja palovammat
  • rokotukset ja lääkepistokset
  • terveystarkastukset
  • siedätyshoidon toteutukset
  • pitkäaikaissairauksien kontrollikäynnit (yksilöllisen hoitosuunnitelman mukaan joko sairaanhoitajalla tai lääkärillä).

Sairaanhoitajien yksilövastaanoton lisäksi terveysasemillamme toimii ryhmiä ja yhteisvastaanottoja riskiryhmille ja pitkäaikaissairaille.

Lääkkeenmääräämisen erityispätevyyden suorittaneen sairaanhoitajan (LMEP) vastaanotolle ohjataan muun muassa infektiotaudeissa, joissa vaaditaan erityisosaamista potilaan tutkimisessa ja hoidossa. Terveysasemilla toimii myös muita erityiskoulutuksen saaneita sairaanhoitajia, kuten diabeteshoitaja, depressiohoitaja ja päihdehoitaja.

Lääkärin vastaanotolla hoidettavia asioita ovat esimerkiksi:

  • uudet ja vakavat sairauden oireet
  • pitkäaikaissairauden äkillinen ja merkittävä paheneminen
  • erilaiset todistukset (esim. pitkät sairauslomatodistukset, ajokorttitodistukset, lausunnot sosiaalietuuksia varten, terveydentilatodistukset)
  • potilaat, joille on sattunut tapaturma töissä, liikenteessä tai vapaa-ajalla.

Toimi näin

Varaa aika omalle terveysasemallesi soittamalla tai Hyvis.fi-palvelun kautta (kirjautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen). Jos käytössäsi on työterveydenhuolto, varaa aika ensisijaisesti sinne.

Kenelle ja millä ehdoin

Palvelu on maksullinen.

Tausta ja lainsäädäntö

Hoitajan vastaanotolla saa esimerkiksi terveysneuvontaa, haavanhoitoa, ompeleiden poistoja ja rokotuksia. Tarvittaessa hoitaja ohjaa potilaan lääkärin vastaanotolle.

Kiireetön hoito on annettava määräajassa. Potilaan on virka-aikana saatava yhteys terveyskeskukseen välittömästi joko puhelimitse tai tulemalla itse paikalle. Soittopyyntöihin vastataan viipymättä, usein käytännössä saman päivän kuluessa.

Hoidon tarve saatetaan alustavasti arvioida jo puhelimessa, mutta viimeistään arvio tehdään kolmen arkipäivän kuluessa potilaan yhteydenotosta. Tarpeellinen hoito on järjestettävä kohtuullisessa ajassa, mikä tarkoittaa enintään kolmea kuukautta.

Perustiedot

Palvelun toteuttaaJyväskylän kaupunki
Palvelusta vastaaJyväskylän kaupunki
Alue Hankasalmi, Jyväskylä, Uurainen
Palvelun kielisuomi
Tekstistä vastaa: Jyväskylän kaupunki
Päivitetty: 15.5.2020