suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Lääkärin ja hoitajan vastaanotot

  • Palvelu
  • 12 kuntaa
  • Julkinen palvelu

Ajanvarauksen yhteydessä tehdään hoidontarpeen arviointi.

Pääsääntöisesti sinut ohjataan ensin sairaanhoitajan vastaanotolle ja tarvittaessa lääkärin vastaanotolle.

Jos sairaus edellyttää lyhytaikaista sairauspoissaoloa, todistuksen saat hoitajan vastaanotolta.

Tausta ja lainsäädäntö

Hoitajan vastaanotolla saa esimerkiksi terveysneuvontaa, haavanhoitoa, ompeleiden poistoja ja rokotuksia. Tarvittaessa hoitaja ohjaa potilaan lääkärin vastaanotolle.

Kiireetön hoito on annettava määräajassa. Potilaan on virka-aikana saatava yhteys terveyskeskukseen välittömästi joko puhelimitse tai tulemalla itse paikalle. Soittopyyntöihin vastataan viipymättä, usein käytännössä saman päivän kuluessa.

Hoidon tarve saatetaan alustavasti arvioida jo puhelimessa, mutta viimeistään arvio tehdään kolmen arkipäivän kuluessa potilaan yhteydenotosta. Tarpeellinen hoito on järjestettävä kohtuullisessa ajassa, mikä tarkoittaa enintään kolmea kuukautta.

Perustiedot

Palvelusta vastaaPäijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä
Palvelun toteuttaaPäijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä
Alue Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Myrskylä, Orimattila, Padasjoki, Pukkila, Sysmä
Palvelun kielisuomi
Tekstistä vastaa: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä
Päivitetty: 20.5.2019