Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta
- Palvelu
- Keuruu
- Julkinen palvelu
Aamu- ja iltapäivätoiminta tarjoaa lapselle tutun ja turvallisen aikuisen ohjaaman toimintaympäristön. Toiminnan perustana on lapsilähtöisyys, osallisuuden edistäminen, tasa-arvon lisääminen ja syrjäytymisen ennalta ehkäiseminen.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan yleisenä tavoitteena on tukea oppilaan kokonaisvaltaista hyvinvointia ja tervettä kasvua sekä luoda pohja hyvälle kasvulle. Tavoitteena on my ...
Toimi näin
Aamu- ja iltapäivätoimintaan haetaan omalla hakulomakkeellaan, joita saa kaupungintalon asiointipisteestä ja apip -toimintapaikoista. Lomakkeen voi myös tulostaa kaupungin nettisivuilta.
Toimintaan voi hakea myös kesken toimintakauden. Hakuajan päättymisen jälkeen hakemukset palautetaan apip -toimintapaikkaan, joka toimittaa ne edelleen varhaiskasvatuspalveluihin. Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä ja paikka myönnetään, mikäli ryhmässä on vielä tilaa.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan paikka ei siirry seuraavalle lukuvuodelle, vaan toimintaan haetaan lukuvuodeksi kerrallaan edellisen kevään hakuajan puitteissa.
Kenelle ja millä ehdoin
Aamu- ja iltapäivätoiminta on tarkoitettu ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaille sekä kaikkien vuosiluokkien erityistä tukea saaville oppilaille.
Tausta ja lainsäädäntö
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoimintaan voivat hakea ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaat sekä kaikkien vuosiluokkien erityistä tukea saavat oppilaat. Aamu- ja iltapäivätoimintaa voidaan järjestää arkipäivisin pääsääntöisesti kello 7:n ja 17:n välisenä aikana.
Toiminta pyrkii tukemaan lasten kehitystä ja kasvua, edistämään hyvinvointia ja tasa-arvoisuutta, ennaltaehkäisemään syrjäytymistä ja lisäämään osallisuutta.
Kunta vastaa aamu- ja iltapäivätoiminnan kokonaisuudesta. Se voi järjestää toiminnan itse tai yhdessä muiden kuntien kanssa tai hankkia palvelut järjestöiltä, yhteisöiltä ja yrityksiltä. Kunta päättää aamu- ja iltapäivätoiminnasta perittävien kuukausimaksujen määrästä. Kunnalla ei kuitenkaan ole velvollisuutta toiminnan järjestämiseen.
Myös koulun kerhotoiminta tai taiteen perusopetus voivat olla lapsen aamu- tai iltapäivätoimintaa.
Vammaisten lasten aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestävät kunta ja hyvinvointialue yhdyspintayhteistyönä.