suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.

Yksilöllistetty oppimäärä

  • Palvelu
  • Helsinki
  • Julkinen palvelu

Jos oppilas ei tehostetun tai erityisen tuen tukitoimista huolimatta saavuta yleisen oppimäärän mukaisia keskeisiä tavoitteita hyväksytysti, voidaan harkita oppiaineen tai -aineiden yksilöllistämistä.

Yksilöllistämisen yhteydessä oppilaalle laaditaan henkilökohtaiset tavoitteet ja keskeiset sisällöt niihin oppiaineisiin, joissa hänellä on yksilölliset oppimäärät. Nämä kirjataan oppilaan henkil ...

Toimi näin

Kasvatuksen ja koulutuksen neuvonta, asiointipa... - Kasvatuksen ja koulutuksen neuvonnan sähköposti: koulutusneuvonta@hel.fi

Kenelle ja millä ehdoin

Oppimäärän yksilöllistäminen edellyttää, että oppilaan koulunkäynnistä tehdään pedagoginen selvitys, joka sisältää arvion oppilaan erityisen tuen tarpeesta. Yksilöllistäminen perustuu myös psykologin lausuntoon.

Yksilöllistäminen on erityistä tukea, joka pohjautuu pedagogiseen selvitykseen ja psykologin lausuntoon.

Tausta ja lainsäädäntö

Esiopetuksen tai perusopetuksen oppimäärää voidaan yksilöllistää, jos oppilaalla ei ole edellytyksiä suoriutua perusopetuksen jonkin oppiaineen oppimäärästä hyväksytysti. Tavoitteiden tulee olla oppilaalle sopivia ja riittävän haastavia.

Oppimäärän yksilöllistämisestä määrätään erityisen tuen päätöksessä oppiaineittain. Yksilöllistämispäätöstä tarkastellaan tilanteen mukaan ja muutetaan tarvittaessa.

Palvelun toteuttaa

Helsingin kaupunki

Palvelusta vastaa

Helsingin kaupunki, Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Tekstistä vastaa: Helsingin kaupunki, Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Päivitetty: 31.3.2024