suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.

Ilmoituksen tekeminen kuluttaja-asiamiehelle

  • Palvelu
  • Koko Suomi
  • Julkinen palvelu

Kuluttaja-asiamiehelle voi tehdä ilmoituksen verkkolomakkeella epäasiallisesta markkinoinnista tai kohtuuttomista sopimusehdoista. Ilmoitukset tallentuvat KKV:n tietojärjestelmään ja niitä hyödynnetään kuluttaja-asiamiehen valvontatyössä. Ilmoituksiin ei vastata henkilökohtaisesti.

Kuluttaja-asiamies ei pääsääntöisesti käsittele yksittäisiä riita-asioita, joissa kuluttaja hakee hyvitystä tavaran ...

Toimi näin

Kenelle ja millä ehdoin

Kuka tahansa voi tehdä kuluttaja-asiamiehelle ilmoituksen kuluttajan oikeusasemaa koskevasta asiasta. Ilmoituksen voi tehdä nimellä ja yhteystiedoilla tai nimettömänä.

Kuluttaja-asiamies valitsee ilmoitetuista asioista valvontatoimenpiteiden kohteiksi kulloinkin ne, joilla on kuluttajien kannalta huomattavaa merkitystä tai joilla voidaan olettaa yleisimmin esiintyvän ongelmia kuluttajien asemassa. Kuluttaja-asiamiehen valvonta kohdistuu erityisesti markkinoinnin ja sopimusehtojen sekä perinnän lainmukaisuuteen.

Kuluttaja-asiamiehen toiminnan ensisijaisena tavoitteena on saada lainvastaisesti toimiva yritys lopettamaan menettelynsä tai muuttamaan sitä vapaaehtoisesti.

Palvelun toteuttaa

Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Palvelusta vastaa

Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Tekstistä vastaa: Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Päivitetty: 8.3.2022