Ilmoituksen tekeminen kuluttaja-asiamiehelle
- Palvelu
- Koko Suomi
- Julkinen palvelu
Kuluttaja-asiamiehelle voi tehdä ilmoituksen verkkolomakkeella epäasiallisesta markkinoinnista tai kohtuuttomista sopimusehdoista. Ilmoitukset tallentuvat KKV:n tietojärjestelmään ja niitä hyödynnetään kuluttaja-asiamiehen valvontatyössä. Ilmoituksiin ei vastata henkilökohtaisesti.
Kuluttaja-asiamies ei pääsääntöisesti käsittele yksittäisiä riita-asioita, joissa kuluttaja hakee hyvitystä tavaran ...
Toimi näin
Kenelle ja millä ehdoin
Kuka tahansa voi tehdä kuluttaja-asiamiehelle ilmoituksen kuluttajan oikeusasemaa koskevasta asiasta. Ilmoituksen voi tehdä nimellä ja yhteystiedoilla tai nimettömänä.
Kuluttaja-asiamies valitsee ilmoitetuista asioista valvontatoimenpiteiden kohteiksi kulloinkin ne, joilla on kuluttajien kannalta huomattavaa merkitystä tai joilla voidaan olettaa yleisimmin esiintyvän ongelmia kuluttajien asemassa. Kuluttaja-asiamiehen valvonta kohdistuu erityisesti markkinoinnin ja sopimusehtojen sekä perinnän lainmukaisuuteen.
Kuluttaja-asiamiehen toiminnan ensisijaisena tavoitteena on saada lainvastaisesti toimiva yritys lopettamaan menettelynsä tai muuttamaan sitä vapaaehtoisesti.