Ikäihmisten palveluohjaus
- Palvelu
- 4 kuntaa
- Julkinen palvelu
Ylä-Savon Soten asiakasneuvonta OHJURIn toimipisteessä asiakasohjaajat ohjaa ja neuvoo Iisalmen, Kiuruveden, Sonkajärven ja Vieremän ikäihmisiä ja heidän läheisiään.
Asiakasneuvonta OHJURISSA, puhelinpalvelussa tai chatissa, saat tietoa ja neuvoja esimerkiksi tukien hakemisesta.
Tarvittaessa kotona asumisen tuen asiakasohjaaja tekee laajemman palveluntarpeen arvioinnin. Palveluntarpeen arviointi on sinulle maksutonta ja se tehdään kotikäyntinä tai etäpalaverina. Arvioinnissa voi olla mukana myös omaisiasi tai läheisiäsi.
Asiakasohjaajat selvittävät ja arvioivat kokonaistilannettasi ja auttavat löytämään sopivat ja oikeat palvelut jotta kotona asuminen pitempään on mahdollista ja turvallista.
Jos ilmenee, että tarvitset kotihoitoa tai kotihoidon tukipalveluita, saat arvioinnin jälkeen postitse yhdessä asiakasohjaajan kanssa laaditun palvelusuunnitelman, josta näet sinulle suunnitellun palvelukokonaisuuden ja niiden kustannukset.
Kuntayhtymän tarjoamassa kotihoidossa on aluksi arviointijakso, jossa kartoitetaan palveluntarpeiden määrä ja tarve.
Lisää tietoa saa kotihoidon palveluista löydän Ylä-Savon Soten nettisivuilta, kotihoidon palvelutasomääritykset ja myöntämisperusteet.
Jos kyse on kiireellisestä avun tarpeesta, tehdään arviointi viipymättä, muuten arviointi järjestäminen aloitetaan 7 arkipäivän kuluessa.
Asiakasneuvonta OHJURIIN voit tehdä myös huolenilmaisun läheisestäsi tai muusta ikäihmisestä ja hänen selviytymisestään.
OHJURISTA saat tietoa myös
- Omaishoidosta. Lue ja tutustu ensin omaishoidon myöntämisperusteisiin ja ota sitten yhteyttä OHJURIIN asian eteenpäin viemiseksi
- Vanhussosiaalityön palveluista
- Kotikuntoutuksesta
- Asumispalveluihin sijoittumisesta
- Kotihoidon palveluseteleistä
- Turvateknologiasta kotona asumisen turvaksi
- Liikkumista tukevista palveluista
- Sotainvalidien ja rintamaveteraanien palveluista
Toimi näin
Ota yhteyttä asiakasneuvonta OHJURIIN, kun tarvitset neuvoja tai palvelutarpeen arviointia ikäihmisten palveluista:
- Puhelimitse
- eChatilla
- Sähköisellä yhteydenottolomakkeella, joka löytyy Ylä-Savon Soten nettisivuilta
- Tule käymään neuvontapisteellä
Kenelle ja millä ehdoin
Palvelu on maksuton.
Tausta ja lainsäädäntö
Ikääntyville tarjotaan ohjausta ja neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä. Neuvojat kertovat, mitä palveluita ikääntyville on tarjolla kotiin ja mitä palveluita voi saada kodin ulkopuolella. He opastavat palveluihin hakeutumisessa ja kertovat, mitä niiden käyttö edellyttää. Neuvontaa saa tarvittaessa myös taloudellisten tukien hakemiseen ja niiden yhteensovittamiseen.
Ikääntyvä voi saada neuvontaa esimerkiksi puhelimitse tai asioimalla palvelupisteessä. Palveluohjaajat voivat tehdä palveluihin liittyviä päätöksiä.
Terveydenhuoltolaki
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista