suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Vantaan kaupunki

Hoitajan vastaanotto terveysasemalla

  • Palvelu
  • Vantaa
  • Julkinen palvelu

Ajan saamiseksi sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan vastaanotolle ollaan yhteydessä omalle terveysasemalle.  

Hoitaja arvioi aina ensin tilanteesi ja ohjaa sitten oikeaan hoitopaikkaan. Puhelimessa tehdyn arvioinnin perusteella voit saada esimerkiksi sairautesi kotihoito-ohjeet, ajan hoitajan tai lääkärin vastaanotolle tai puhelinajan lääkärille tai hoitajalle. 

Terveydenhoitajien puhelintunnilla

terveydenhoitajat auttavat mm. elämäntapoihin, diabetekseen, mielenterveyteen, verenpaineeseen ja kolesteroliin liittyvissä asioissa.

Kenelle ja millä ehdoin

Palvelu on tarkoitettu vantaalaisille.

Tausta ja lainsäädäntö

Hoitajan vastaanotolla saa esimerkiksi terveysneuvontaa, haavanhoitoa, ompeleiden poistoja ja rokotuksia. Tarvittaessa hoitaja ohjaa potilaan lääkärin vastaanotolle.

Kiireetön hoito on annettava määräajassa. Potilaan on virka-aikana saatava yhteys terveyskeskukseen välittömästi joko puhelimitse tai tulemalla itse paikalle. Soittopyyntöihin vastataan viipymättä, usein käytännössä saman päivän kuluessa.

Hoidon tarve saatetaan alustavasti arvioida jo puhelimessa, mutta viimeistään arvio tehdään kolmen arkipäivän kuluessa potilaan yhteydenotosta. Tarpeellinen hoito on järjestettävä kohtuullisessa ajassa, mikä tarkoittaa enintään kolmea kuukautta.

Perustiedot

Palvelusta vastaaVantaan kaupunki
Palvelun toteuttaaVantaan kaupunki
Alue Vantaa
Palvelun kieletsuomi, ruotsi
Tekstistä vastaa: Vantaan kaupunki
Päivitetty: 29.1.2020