suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.

Hoitajan vastaanotto

  • Palvelu
  • 19 kuntaa
  • Julkinen palvelu

Oman kuntasi terveysasemalta/terveyskeskuksesta saat apua terveyden tai sairauden hoitoon.

Hoitaja tekee vastaanotolla tai puhelimitse hoidon tarpeen arvioinnin oikea-aikaisen hoitosi turvaamiseksi. Saat terveysneuvontaa ja ohjausta hoitosi tueksi tai sinulle varataan aika vastaanotolle. Tarvittaessa hoitaja ohjaa sinut eteenpäin, mikäli hoitosi vaatii toisenlaista asiantuntijuutta.

Hoitajan v ...

Toimi näin

Ennen kuin otat yhteyttä, voit arvioida hoidon tarvettasi terveyskyla.fi- tai omaolo.fi -verkkosivuilta.

Terveyskylästä löydät myös terveysneuvoja, riskitestejä ja omahoidon ohjeita. Ohjeet auttavat sinua arvioimaan, milloin on syytä hakeutua ammattilaisen hoidon tarpeen arvioon.

Ota yhteyttä oman kuntasi terveysasemaan/terveyskeskukseen soittamalla kuntakohtaiseen sairaanhoitajan puhelinnumeroon tai chat-palveluun.

Sähköinen ajanvaraus hoitajalle tai muulle terveydenhuollon ammattilaiselle on mahdollista osassa terveysasemia/terveyskeskuksia.

Tausta ja lainsäädäntö

Hoitajan vastaanotolla saa esimerkiksi terveysneuvontaa, haavanhoitoa, ompeleiden poistoja ja rokotuksia. Tarvittaessa hoitaja ohjaa potilaan lääkärin vastaanotolle.

Kiireetön hoito on annettava määräajassa. Potilaan on virka-aikana saatava yhteys sosiaali- ja terveyskeskukseen välittömästi joko puhelimitse tai tulemalla itse paikalle. Soittopyyntöihin vastataan viipymättä, usein käytännössä saman päivän kuluessa.

Hoidon tarve saatetaan alustavasti arvioida jo puhelimessa, mutta kuitenkin aina saman vuorokauden aikana. Tarpeellinen hoito on järjestettävä kohtuullisessa ajassa, mikä tarkoittaa enintään 14 vuorokautta.

Palvelun toteuttaa

Pohjois-Savon hyvinvointialue

Palvelusta vastaa

Pohjois-Savon hyvinvointialue
Tekstistä vastaa: Pohjois-Savon hyvinvointialue
Päivitetty: 24.11.2023