suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Hätäkeskuslaitos

Hätätekstiviestin ennakkorekisteripalvelu

  • Palvelu
  • Koko maa poislukien Ahvenanmaa
  • Julkinen palvelu

Hätäkeskuslaitos tiedottaa hätätekstiviestin käyttämisestä erikseen.

Hätätekstiviestipalvelun käyttäminen edellyttää käyttäjältä rekisteröitymisen. Ennakkorekisteröintiä on lain valmistelun yhteydessä pidetty välttämättömänä järjestelmään kohdistuvan ilkivallan välttämiseksi ja palvelun turvaamiseksi.

Laissa on määritelty ennakkorekisteröinnin yhteydessä talletettavat tiedot:

1) käyttäjän täydellinen nimi ja henkilötunnus

2) käyttäjän osoite ja sähköpostiosoite

3) käyttäjän puhelinnumero

Rekisteröityminen edellyttää vahvaa tunnistautumista esimerkiksi pankkitunnuksia käyttäen.

Käyttäjän tulee ennakkorekisteröitymisen yhteydessä hyväksyä käyttöehdot.

Alle 18-vuotiaan voi rekisteröidä hänen huoltajansa tai muu edunvalvoja. Alaikäisen omaan rekisteröitymishakemukseen tulee liittää hänen huoltajansa suostumus.

Toimi näin

Hätäilmoituksen tekeminen tekstiviestillä

Hätätekstiviestien käyttö on suunnattu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta.

Hätätilanteessa 112:een kannattaa aina soittaa, jos se on mahdollista. Soitto on teknisesti varmempi vaihtoehto kuin tekstiviesti, sillä tekstiviesteissä voi esimerkiksi esiintyä välitysviiveitä tai puhelimen muisti voi olla täynnä.

Hätäkeskuspäivystäjä kysyy avuntarvitsijalta samat perustiedot hätätekstiviesteissä kuin hätäpuhelun aikana ja tekee lain mukaisen riskinarvion avun välittämisestä. Nopea avun saaminen kannattaa varmistaa lähettämällä mahdollisimman paljon tietoa jo ensimmäisessä viestissä.

Ensimmäisen viestin jälkeen hätäkeskuspäivystäjä kysyy tarvittavia lisätietoja.

Kenelle ja millä ehdoin

Jos käyttäjä ei ole rekisteröitynyt

Ilman ennakkorekisteröitymistä hätätekstiviesti ei saavu hätäilmoitusjonoon.

Ei-rekisteröitynyt käyttäjä saa hätätekstiviestin lähettämisen jälkeen automaattisen vastausviestin, missä asiakasta ohjeistetaan rekisteröitymään.

Hätätekstiviestin rajoitteet

Hätätekstiviestejä ei voida priorisoida operaattorien viestintäverkoissa hätäpuheluliikenteen tapaan. Tämän vuoksi tekstiviestien välittämisessä voi esiintyä viiveitä eikä niiden nopeaa perillemenoa hätäkeskukseen taata. Viiveitä voi esiintyä esimerkiksi juhlapyhinä tai aikoina, jolloin tekstiviestiliikenne on vilkasta.

Tekstiviestinä tarkoitetaan vain Tietoyhteiskuntakaaren mukaisia tekstiviestejä, ei esimerkiksi whatsapp-viestejä.

Hätätekstiviestiä ei voi lähettää puhelimesta, missä ei ole SIM-korttia. Jos puhelimen muisti on täynnä, asiakkaan puhelin ei välttämättä vastaanota tekstiviestejä. Tällöin hätäkeskuksen ja asiakkaan välinen tekstiviestikeskustelu ei ole mahdollista.

Ulkomaalaisista liittymistä tulevat tekstiviestit eivät ohjaudu Suomen hätäkeskukseen.

Saldon loppuminen prepaid-liittymäpuhelimista ei estä 112-tekstiviestin lähettämistä.

Hätätekstin voi lähettää vain ”luonnollinen henkilö”. Hätänumeroon 112 ei ohjata ilmoitinlaitteiden tai vastaavien laitteiden tuottamia viestejä.

Palvelu on maksuton.

Tausta ja lainsäädäntö

Laki hätäkeskustoiminnasta

Perustiedot

Palvelun toteuttaaHätäkeskuslaitos
Palvelusta vastaaHätäkeskuslaitos
Alue Koko Suomi (ei Ahvenanmaa)
Palvelun kieletsuomi, ruotsi
Tekstistä vastaa: Hätäkeskuslaitos
Päivitetty: 11.2.2020