suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Opetushallitus

Hätäkeskuspäivystäjän pätevyys

  • Ammattipätevyys
  • Koko Suomi
  • Julkinen palvelu

Ammatin sisältö: hätäkeskuspäivystäjä ottaa vastaan yleiseen hätänumeroon soitetut hätäpuhelut, arvioi avuntarpeen ja hälyttää paikalle auttamisesta vastaavat viranomaiset. Autettaville hätäkeskuspäivystäjä antaa ensiapu- ja muita toimintaohjeita sekä rauhoittelee tilannetta. Auttajille hän välittää tietoa esimerkiksi lääketieteellisistä yksityiskohdista ja lisäkaluston tarpeesta.

Toimi näin

  1. Täytä sähköinen hakulomake ohjeiden mukaan.
  2. Liitä hakemukseen asiakirjat.
  3. Lähetä hakemus.

Asiakirjavaatimukset

Lähetä hakemuksen liitteenä kopiot näistä asiakirjoista:

  • pätevyys- tai tutkintotodistus, joka antaa oikeuden ryhtyä harjoittamaan ammattia
  • opintosuoritusote
  • kansalaisuuden todistava asiakirja, esimerkiksi ote väestötietojärjestelmästä tai passin henkilötietosivu
  • nimenmuutoksen osoittava asiakirja, jos nimesi on muuttunut.
  • Jos olet EU- tai ETA-maan kansalainen ja haet EU- tai ETA-maassa hankkimasi ammattipätevyyden tunnustamista, voit lähettää myös työtodistukset ja todistuksia elinikäisestä oppimisesta.

Käännösvaatimukset

Käännätä asiakirja suomen, ruotsin tai englannin kielelle, jos alkuperäisen asiakirjan kieli on muu kuin englanti, islanti, norja, ranska, ruotsi, saksa, suomi, tanska tai viro. Käännöksen voi laatia kyseisessä kieliparissa Suomessa auktorisoitu kääntäjä tai lähtömaassa virallinen kääntäjä. Myös asiakirjan antaneen tahon laatima käännös englannin kielelle hyväksytään.

Jos haluat toimia hätäkeskuspäivystäjän ammatissa Suomessa, hae Opetushallitukselta päätöstä kelpoisuudesta hätäkeskuspäivystäjän ammattiin.

Kenelle ja millä ehdoin

Jos olet saanut hätäkeskuspäivystäjän pätevyyden ulkomailla, kelpoisuudestasi hätäkeskuspäivystäjän ammattiin päättää Opetushallitus.

Voit saada päätöksen kelpoisuudesta hätäkeskuspäivystäjän ammattiin, jos

• olet suorittanut hätäkeskuspäivystäjäksi pätevöittäneen koulutuksen toisessa EU-/ETA-maassa tai Sveitsissä ja

• olet EU- tai ETA-maan kansalainen tai sinulla on asiakirja, jonka perusteella sinua tulee kohdella samoin kuin EU-maiden kansalaisia.

Voit saada päätöksen kelpoisuudesta hätäkeskuspäivystäjän ammattiin myös, jos

• olet EU- tai ETA-maan kansalainen,

• olet hankkinut ammattipätevyyden EU- ja ETA-maiden ulkopuolella,

• ammattipätevyytesi on tunnustettu toisessa jäsenmaassa ja

• olet työskennellyt ammatissa vähintään kolmen vuoden ajan siinä maassa, jossa ammattipätevyytesi on tunnustettu.

Lisätietoa päätöksenteon kriteereistä saat Opetushallitukselta.


Käsittelyaika

Ammattipätevyyden tunnustamishakemusten käsittelyaika on enintään neljä kuukautta siitä, kun hakija on toimittanut kaikki tarvittavat asiakirjat. Muille hakemuksille ei ole lakiin perustuvaa määräaikaa. Keskimääräinen käsittelyaika on 2 - 3 kuukautta siitä, kun hakija on lähettänyt kaikki tarvittavat asiakirjat.

Tausta ja lainsäädäntö

Opetushallitus tekee päätöksiä ulkomaisen tutkinnon antamasta kelpoisuudesta muun muassa opetustehtäviin, varhaiskasvatuksen tehtäviin ja pelastusalan tehtäviin sekä tehtäviin, joihin vaaditaan oikeustieteen maisterin tutkinto.

Palvelun toteuttaa

Opetushallitus

Palvelusta vastaa

Opetushallitus
Tekstistä vastaa: Opetushallitus
Päivitetty: 11.5.2021