suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Tampereen kaupunki

Digituki

  • Palvelu
  • Tampere
  • Julkinen palvelu

Kirjaston digituen tavoitteena on auttaa asiakasta ottamaan askeleita kohti turvallista ja itsenäistä laitteiden käyttöä sekä asiointia. Digituki on tukea arjen digipulmiin, ei valmiita vastauksia. Ongelmatilanteissa digituki voi auttaa asiakasta selvittämään tilannetta itse. Tarjoamme tukea omalla taitotasollamme tietotekniikan aktiivikäyttäjinä. Noudatamme valtakunnallista digituen eettistä ohje ...

Toimi näin

Voit saada tukea kirjaston omien palvelujen käyttöön kirjastojen asiakaspalvelupisteistä palveluaikoina. Asioinnin, tietokoneen tai älylaitteen peruskäytön kysymyksissä voit tulla ilman ajanvarausta avoimen digituen palveluun, jonka palvelupaikat ja -ajat löydät kirjaston verkkosivuilta ja kirjaston esitteistä. Mikäli avoimen digituen palvelussa ei voida vastata tuen tarpeeseen, voit varata henkilökohtaisen opastuksen joko avoimen digituen henkilökunnalta tai kirjaston digituen palvelunumerosta. Henkilökunta arvioi opastustarpeen. Digituen palvelumme ovat maksuttomia.

Kirjastojen työasemia voit varata omatoimiseen käyttöön joko asiakaskoneiden ajanvarausohjelmassa osoitteessa netloan.tampere.fi, puhelimitse tai paikan päällä. Ennakkoon varaaminen ei ole pakollista, vaan vapaan työaseman voi ottaa käyttöön heti. Työasemien käyttöön tarvitset PIKI -kirjastokortin.

Kenelle ja millä ehdoin

Digitukea henkilökunnan ja asiakkaan näkökulmasta koskevat seuraavat rajaukset ja ehdot:

Henkilökunta

  • Digituki on asiakkaan ja digitukijan yhteinen oppimistilanne.
  • Henkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus asiakkaan tietoja ja asiointia koskien.
  • Emme huolla viallisia tai saastuneita laitteita.
  • Emme tarjoa digitukea seuraaviin tilanteisiin:
  • Laajat päivitykset ja asennukset, esimerkiksi käyttöjärjestelmät.
  • Asiointi, jossa on taloudellisen tappion riski, esimerkiksi laskujen maksaminen ja matkojen varaaminen.
  • Sähköisen asioinnin sisällöt, esimerkiksi hakemuksien täyttäminen.
  • Toimenpiteet, joissa mahdollisesti rikotaan lakia, esimerkiksi virallisen asiakirjan muokkaaminen.

Asiakas

  • Käytän laitetta ja digitaalista palvelua itse.
  • Kirjaudun ja tunnistaudun itse palveluihin, jotka vaativat vahvaa tunnistautumista.
  • Jos tarvitsen apua digitaalisen palvelun käytössä, ymmärrän että henkilökunta voi nähdä henkilökohtaisia tietojani.
  • Ymmärrän, että henkilökunta ei voi auttaa kaikissa ongelmatilanteissa.

Tausta ja lainsäädäntö

Digituen kautta voit saada neuvoja ja apua tietokoneen, matkapuhelimen, tabletin tai muun mobiililaitteen sekä sähköisten palvelujen käyttöön. Tuki voi olla laitteiden tai palvelujen käytön kursseja, neuvontatilaisuuksia tai henkilökohtaista apua. Digituen antaja määrittelee, miten ja millaista apua tarjoaa. Digitukea annetaan tapauskohtaisesti asiakkaan omalla laitteella tai digituen antajan laitteella. Digituen antajaan voi ottaa yhteyttä verkossa, puhelimitse tai tulemalla paikan päälle.

Tukea antava henkilö voi opastaa sähköisessä asioinnissa, palvelujen löytymisessä ja laitteiden peruskäytössä, mutta digituki ei yleensä tarkoita viallisten laitteiden korjaamista. Tukea antava henkilö ei saa asioida puolestasi tai käsitellä esimerkiksi palvelujen käyttöön tarvittavia pankki- tai muita tunnuksia. Älä kerro omia tunnuksiasi tukea antavalle henkilölle.

Tukea voivat antaa esimerkiksi asiointipisteet, yhteispalvelupisteet, kansalais- ja työväenopistot, kirjastot, vertaisopastajat, vapaaehtoiset, yhdistykset, järjestöt tai yritykset. Digituesta saatetaan käyttää myös erilaisia nimityksiä, kuten esimerkiksi digineuvonta tai digiopastus.

Palvelun toteuttaa

Tampereen kaupunki

Palvelusta vastaa

Tampereen kaupunki
Tekstistä vastaa: Tampereen kaupunki
Päivitetty: 8.1.2024