Digituki
- Palvelu
- Kuopio
- Julkinen palvelu
Saat apua kirjaston omien sähköisten palvelujen sekä asiakaskäytössä olevien laitteiden käyttöön. Savonetin vapaaehtoiset antavat digitukea pääkirjastolla. Lisätietoa Savonetin toiminnasta ja opastusten aikataulusta: https://www.savonetti.fi/
Toimi näin
Kirjaston omien laitteiden ja sähköisten palvelujen käyttöön saa apua kaikista kirjastoista kirjaston henkilökunnalta aukioloaikoina ilman etukäteisvarausta. Savonetin opastuksiin sinun tulee ilmoittautua etukäteen. Lisätietoa Savonetin toiminnasta ja opastusten aikataulusta: https://www.savonetti.fi/
Tausta ja lainsäädäntö
Digituen kautta voit saada neuvoja ja apua tietokoneen, matkapuhelimen, tabletin tai muun mobiililaitteen sekä sähköisten palvelujen käyttöön. Tuki voi olla laitteiden tai palvelujen käytön kursseja, neuvontatilaisuuksia tai henkilökohtaista apua. Digituen antaja määrittelee, miten ja millaista apua tarjoaa. Digitukea annetaan tapauskohtaisesti asiakkaan omalla laitteella tai digituen antajan laitteella. Digituen antajaan voi ottaa yhteyttä verkossa, puhelimitse tai tulemalla paikan päälle.
Tukea antava henkilö voi opastaa sähköisessä asioinnissa, palvelujen löytymisessä ja laitteiden peruskäytössä, mutta digituki ei yleensä tarkoita viallisten laitteiden korjaamista. Tukea antava henkilö ei saa asioida puolestasi tai käsitellä esimerkiksi palvelujen käyttöön tarvittavia pankki- tai muita tunnuksia. Älä kerro omia tunnuksiasi tukea antavalle henkilölle.
Tukea voivat antaa esimerkiksi asiointipisteet, yhteispalvelupisteet, kansalais- ja työväenopistot, kirjastot, vertaisopastajat, vapaaehtoiset, yhdistykset, järjestöt tai yritykset. Digituesta saatetaan käyttää myös erilaisia nimityksiä, kuten esimerkiksi digineuvonta tai digiopastus.