suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.

Digineuvonta

  • Palvelu
  • Helsinki
  • Julkinen palvelu

Helsingin kaupunginkirjasto tarjoaa monipuolista digineuvontaa. Kirjastoissa järjestään erilaisia kursseja esimerkiksi internetin, sähköpostin, sosiaalisen median ja laitteiden käytössä. Kirjastoista voi saada myös yksilöopastusta esimerkiksi kirjaston sähköisistä aineistoista sekä kirjallisuuden ja musiikin sisällöistä. Tämän lisäksi yksilöopastuksissa paneudutaan asiakkaiden kysymyksiin erilaisi ...

Toimi näin

Kenelle ja millä ehdoin

Digitukea saa kirjastoissa joko ilman ajanvarausta tai ajan varaamalla kirjastojen aukiollessa. Palvelu on maksutonta.

Tausta ja lainsäädäntö

Digituen kautta voit saada neuvoja ja apua tietokoneen, matkapuhelimen, tabletin tai muun mobiililaitteen sekä sähköisten palvelujen käyttöön. Tuki voi olla laitteiden tai palvelujen käytön kursseja, neuvontatilaisuuksia tai henkilökohtaista apua. Digituen antaja määrittelee, miten ja millaista apua tarjoaa. Digitukea annetaan tapauskohtaisesti asiakkaan omalla laitteella tai digituen antajan laitteella. Digituen antajaan voi ottaa yhteyttä verkossa, puhelimitse tai tulemalla paikan päälle.

Tukea antava henkilö voi opastaa sähköisessä asioinnissa, palvelujen löytymisessä ja laitteiden peruskäytössä, mutta digituki ei yleensä tarkoita viallisten laitteiden korjaamista. Tukea antava henkilö ei saa asioida puolestasi tai käsitellä esimerkiksi palvelujen käyttöön tarvittavia pankki- tai muita tunnuksia. Älä kerro omia tunnuksiasi tukea antavalle henkilölle.

Tukea voivat antaa esimerkiksi asiointipisteet, yhteispalvelupisteet, kansalais- ja työväenopistot, kirjastot, vertaisopastajat, vapaaehtoiset, yhdistykset, järjestöt tai yritykset. Digituesta saatetaan käyttää myös erilaisia nimityksiä, kuten esimerkiksi digineuvonta tai digiopastus.

Palvelun toteuttaa

Helsingin kaupunki

Palvelusta vastaa

Helsingin kaupunki, Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Tekstistä vastaa: Helsingin kaupunki, Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Päivitetty: 28.3.2024