Avustajapalvelut ja apuvälineet perusopetuksen oppilaalle
- Palvelu
- Loppi
- Julkinen palvelu
Lopella koulut kartoittavat oppilaidensa oppilas- ja ryhmäkohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelutarpeet. Koulunkäynninohjaajaresurssia kohdennetaan joustavasti oppilaiden tuen tarpeet huomioiden.
Palveluiden sekä apuvälineiden tarve ja määrä arvioidaan moniammatillisena yhteistyönä hyödyntäen oppilaan ja huoltajan antamia tietoja ja mahdollisten koulun ulkopuolisten asiantuntijoiden lausuntoja ...
Toimi näin
Koulu hoitaa käytännön järjestelyt. Ota yhteyttä erityisopetuksen koordinaattoriin.
Kenelle ja millä ehdoin
Oppilaalle annettavista tulkitsemis- ja avustajapalveluista päätetään oppilaan erityisen tuen päätöksessä.
Päätös perustuu moniammatillisena yhteistyönä laadittuun pedagogiseen selvitykseen, jota on tarvittaessa täydennettävä psykologisella tai lääketieteellisellä asiantuntijalausunnolla tai vastaavalla sosiaalisella selvityksellä.
Tausta ja lainsäädäntö
Vammaisella tai muusta syystä tukea tarvitsevalla oppilaalla on oikeus tulkitsemis- ja avustajapalveluihin maksutta. Tarkoituksena on taata oppilaalle oppimisen ja koulunkäynnin perusedellytykset ja mahdollisimman esteetön oppimisympäristö.
Apuvälineitä voivat olla esimerkiksi yksilölliset oppi- ja opetusmateriaalit, tekniset laitteet, luokkahuonekalusteet sekä liikkumista helpottavat luiskat, kaiteet ja hissit koulurakennuksessa.
Koulu hoitaa käytännön järjestelyt.