suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Vantaan kaupunki

Aikuisten sosiaalineuvonta, ohjaus ja neuvonta

  • Palvelu
  • Vantaa
  • Julkinen palvelu

Sosiaalineuvonnassa kuntalainen saa neuvontaa ja ohjausta sosiaalipalveluista, etuuksien tai tukien hakemisesta ja niihin liittyvistä kysymyksistä.

Sosiaalineuvonnassa kiinnitetään erityistä huomiota sosiaalihuoltolain mukaisesti aikuisten ja perheiden sekä erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden neuvontaan ja ohjaukseen. Neuvontaa ja ohjausta järjestetään kuntalaisen tilanteen mukaisesti yhteistyössä terveydenhuollon sekä muiden toimialojen kanssa.

Ohjauksen ja neuvonnan matalan kynnyksen Front Desk sosiaalineuvontaa on sosiaalitoimistossa ilman ajanvarausta arkisin klo 10–15. Kuntalaiset tavoittavat sosiaalineuvonnan palveluohjaajat sähköisesti Maisan kautta sekä puhelimitse. Maisasta kuntalainen voi varata myös ajan palveluohjaajalle. Kuntalainen voi tulla palveluun, kun ohjauksen ja neuvonnan tarve on akuutti ja ajankohtainen.

Sosiaalineuvonnassa kuntalainen pääsee keskustelemaan tilanteestaan sosiaalityön ammattilaisen kanssa esimerkiksi etuuksiin ja talouteen sekä asumiseen ja asunnottomuuteen liittyvissä kysymyksissä. Matalan kynnyksen palvelussa kuntalainen tulee ohjatuksi ja neuvotuksi jo varhaisessa vaiheessa ja näin kenties estetään tilanteiden kriisiytyminen ja mahdollinen pidempi aikainen sosiaalityön palveluiden tarve. Kuntalaiselle tilannetta arvioidaan ja ohjataan palveluissa tarvittaessa eteenpäin.

Laki sosiaalihuollosta

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20141301

Kenelle ja millä ehdoin

Palvelu on tarkoitettu vantaalaisille aikuisille.

Palvelu on maksuton.

Tausta ja lainsäädäntö

Sosiaali- ja terveyspalveluista on tarjolla neuvontaa. Neuvoa tarvitsevia opastetaan esimerkiksi terveyden- ja sairaudenhoitoon, kuntoutukseen, taloudellisiin vaikeuksiin, päihdeongelmiin, lastensuojeluun, elämän kriiseihin, lasten varhaiskasvatukseen ja ikääntymiseen liittyvissä asioissa. Palveluneuvojat kertovat, miten palveluihin hakeudutaan ja mitä niiden käyttö edellyttää. He opastavat kaikkien palveluita tuottavien tahojen pariin.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen neuvontaa voi saada esimerkiksi puhelimitse tai asioimalla palvelupisteessä. Neuvojat eivät tee palveluihin liittyviä päätöksiä.

Perustiedot

Palvelun toteuttaaVantaan kaupunki
Palvelusta vastaaVantaan kaupunki
Alue Vantaa
Palvelun kieletsuomi, ruotsi
Tekstistä vastaa: Vantaan kaupunki
Päivitetty: 26.10.2021