Omien tietojen muokkaaminen Finnish Authenticator -sovelluksessa
Voit muokata yhteystietojasi, vaihtaa salasanasi, lisätä uuden henkilöllisyystodistuksen ja poistaa käyttäjätilisi Finnish Authenticator-sovelluksen Personal information -sivulla.
Jos haluat vaihtaa sähköpostiosoitteesi, siirry Finnish Authenticator Identification Service -verkkosivustolla Personal information -sivulle ja valitse Contact Details. Lisättyäsi uuden sähköpostiosoitteen uuteen sähköpostiisi lähetetään vahvistuslinkki.
Voit vaihtaa salasanasi siirtymällä Credentials-sivulle ja valitsemalla kohdan Password.
- Valitse Change. Anna vanha salasanasi ja uusi salasanasi ja vahvista vielä uusi salasanasi.
- Jos salasanasi on estetty tai olet unohtanut sen etkä pääse kirjautumaan Finnish Authenticator Identification Service -verkkosivustolle, siirry kirjautumissivulle ja valitse Forgotten password -linkki. Antamalla sähköpostiosoitteesi tai tunnisteesi saat vahvistuslinkin sähköpostiisi.
Jos henkilöllisyystodistuksesi on vaihtunut ja haluat päivittää sen sovelluksen tietoihin, sinun on todennettava henkilöllisyytesi uuden henkilöllisyystodistuksen avulla.
Voit lisätä uuden henkilöllisyystodistuksen sovellukseen seuraavasti:
- Kirjaudu Finnish Authenticator Identification ServiceAvautuu uuteen ikkunaan. -verkkosivustolle tunnisteellasi tai sähköpostiosoitteellasi ja salasanalla.
- Siirry Personal information -sivulle ja valitse “Update attributes by reading an identity document”. Noudata palvelun ohjeita.
- Saat vahvistusviestin sähköpostiisi, kun uusi henkilöllisyystodistuksesi on rekisteröity palveluun. Et saa viestiä sähköpostiisi välittömästi, koska asiakaspalvelun täytyy ensin tarkistaa tietosi.
Huomaa, että voit lisätä sovellukseen uuden henkilöllisyystodistuksen vain, jos olet aiemmin todentanut henkilöllisyytesi sovelluksessa.
Voit pyytää käyttäjätilisi poistamista Finnish Authenticator Identification Service -verkkosivuston Personal information -sivulla.
- Valitse kohta Request Account Delete.
- Vahvista poisto.
- Jos vahvistat pyynnön, sinulle lähetetään vahvistuslinkki.
- Vahvistuksen jälkeen tilisi estetään ja poistetaan, kun tietojen säilytysaika on päättynyt.
Tilin poistaminen tapahtuu tietojen säilyttämistä koskevien määräysten mukaisesti. Mikäli pyydät tilin poistamista, tilisi ja kaikki tietosi poistetaan vasta kun tietojen säilytysaika on päättynyt. Säilytysaika on neljä vuotta, ja kaikki tiedot poistetaan säilytysajan päättymistä seuraavana kalenterivuonna 1. tammikuuta (1.1.).
Finnish Authenticator Identification Service tallentaa tilillesi seuraavat tiedot:
- tunniste (UID)
- käyttäjätiliisi liitetty sähköpostiosoite
- käyttäjätilisi tila
- henkilöllisyystodistuksesi henkilötiedot
- antamasi yhteystiedot, kuten puhelinnumerosi ja osoitteesi
- tapahtumat, jotka olet tehnyt käyttäjätililläsi
- tapahtumat, jotka asiakaspalvelija on tehnyt käyttäjätililläsi
- Voit tarkastella profiiliasi ja muokata henkilökohtaisia tietojasi.
Dashboard-sivulla näet yleiskatsauksen toiminnasta käyttäjätililläsi.
- Assistance Requests -sivulla voit tarkastella tukipyyntöjäsi ja niiden tilaa, jos olet esittänyt tukipyynnön henkilöllisyyden todentamisen yhteydessä.
- Transactions-sivulla on yksityiskohtaiset tiedot kaikista toimista käyttäjätililläsi, kuten rekisteröitymisestä, henkilöllisyyden todentamisesta, henkilötietojen muutoksista ja tunnistautumisesta eri asiointipalveluihin.
Henkilötiedot
Henkilötiedot-sivulla voit
- tarkastella henkilöllisyystodistuksestasi luettuja ja palveluun tallennettuja henkilötietojasi
- tarkastella ja muokata yhteystietojasi, joilla asiakaspalvelu voi olla sinuun yhteydessä
- tarkistaa tiedot, jotka on luettu henkilöllisyystodistuksestasi henkilöllisyyden todentamisen aikana.
Jos henkilöllisyystodistuksesi on muuttunut ja haluat muuttaa siihen liittyviä tietoja, henkilöllisyyden todentaminen on tehtävä uuden henkilöllisyystodistuksesi avulla. Tällöin muutos ei tapahdu välittömästi, ja sinun on odotettava, että asiakaspalvelu tarkistaa tiedot.
Tilivalikko
Päänäytön oikean yläkulman tilivalikossa näet nimesi ja tunnisteesi. Sieltä voit myös kirjautua ulos ja tarkistaa tilisi tilan.
Tilavaihtoehdot ovat:
- Vahvistamaton: Tilisi on luotu ja sinulle on määritetty tunniste, mutta henkilöllisyyttäsi ei ole todennettu.
- Vahvistettu: Henkilöllisyytesi on todennettu henkilöllisyystodistuksesi tietojen ja kasvojentunnistuksen avulla.
- Vahvistettu, mutta uusi henkilöllisyyden todentaminen tarvitaan: Henkilöllisyytesi on todennettu, mutta uusi todentaminen alkuperäisen henkilöllisyystodistuksen avulla tarvitaan esimerkiksi silloin, kun sovellus on asennettu uuteen laitteeseen.