Usein kysyttyä viesteistä
Tältä sivulta löydät vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin Suomi.fi-viesteistä. Tutustu myös Viestit-palvelun ohjeisiin. Jos et löydä vastausta kysymykseesi, ota yhteyttä Kansalaisneuvontaan.
Et voi tehdä Suomi.fi-viesteissä yksittäisiä viranomaisia koskevia valintoja. Suostumus koskee kaikkia Viestit-palveluun liittyneitä viranomaistahoja kokonaisuutena. Sinun tulee olla suoraan yhteydessä kyseiseen viranomaiseen, jos haluat poiketa tämän kohdalla suostumuksesta.
- Et ole ehkä tarkistanut sähköpostikansioidensa sisältöä tarpeeksi tarkasti.
- Olet saattanut vahingossa poistaa herätesähköpostiviestin.
- Herätesähköposti on voinut päätyä roskapostikansioosi, joka on tyhjennetty automaattisesti. Sähköpostipalveluntarjoajasta riippuen viestit poistetaan tietyn ajankohdan jälkeen.
- Sähköpostipalveluntarjoaja on hylännyt viestin häiriön tai jonkin muun viestissä olevan ominaisuuden vuoksi.
- Olet antanut Viestit-palveluun väärän sähköpostiosoitteen.
Suomi.fi-viestit on kehitetty siten, että viestien ei pitäisi päätyä roskapostiin. Viestien asetuksista voit tarkistaa, onko sähköpostiosoitteesi ajan tasalla.
Tällä hetkellä Suomi.fi-viesteistä ei ole mahdollista saada ilmoitusta tekstiviestinä.
Et voi estää ilmoitusten vastaanottoa. Sähköpostiosoite on pakollinen tieto suostumuksen antamisen yhteydessä. Ilmoitus saapuneesta tai lukemattomasta viestistä toimitetaan sähköpostin lisäksi myös mobiilisovellukseen, mikäli se on otettu käyttöön.
Tarkistathan, että kyseessä on nimenomaan ilmoitus uudesta viestistä. Myös vanhasta lukemattomasta viestistä saat ilmoituksen sähköpostiisi.
Viestintä organisaation ja kansalaisen välillä voi olla kaksisuuntaista tai yksisuuntaista. Jos organisaatio on valinnut toiminnallisuuden, jossa viestintä on vain yksisuuntaista, et voi vastata viestiin. Jos sinulla on kysyttävää saamastasi viestistä, voit ottaa yhteyttä siihen organisaatioon, joka sinulle on viestin lähettänyt.
Kaikki organisaatiot eivät vielä tällä hetkellä lähetä viestejä Suomi.fi-viestien kautta.
Häiriötilanteissa, joissa viestit eivät lähde sähköisesti, ne toimitetaan paperipostina. Tällä turvataan, että kansalainen saa viestin myös siinä tilanteessa, jolloin järjestelmissä on vikatilanne.
Jos et ole saanut push-ilmoitusta puhelimeesi, on syynä yleensä ilmoitusten kieltäminen. Kun käynnistät sovelluksen ensimmäistä kertaa asennuksen jälkeen, tulee kysymys push-ilmoituksista. Mikäli haluat ilmoitukset puhelimeesi, tulee sinun sallia ne käyttöönoton yhteydessä. Uuden version päivityksen yhteydessä ei välttämättä tule kysymystä ilmoitusten sallimisesta.
Voit myöhemmin muuttaa push-ilmoituksia puhelimen asetuksista.
Voit käyttää Suomi.fi-viestejä tietokoneella tai mobiililaitteella, jossa on internetselain ja yhteys internetiin. Palvelu toimii parhaiten yleisimmillä selaimilla ja uusilla selainversioilla.
Suomi.fi-viestejä voi käyttää myös mobiilisovelluksella, jonka voi ladata itselleen sovelluskaupasta Android- ja iOS-mobiililaitteisiin. Sovellus löytyy nimellä Suomi.fi.
Kun aloitat Suomi.fi-viestien käytön, sinun on annettava sähköpostiosoite, johon saat ilmoitukset uusista Suomi.fi-viesteistä.
Lähetämme antamaasi osoitteeseen vahvistuslinkin. Vahvista osoite klikkaamalla vahvistuslinkkiä, jotta voimme varmistaa, että se kuuluu sinulle.
Voit myös muuttaa antamaasi sähköpostia myöhemmin, kun jo käytät Suomi.fi-viestejä. Aina kun vaihdat sähköpostiosoitettasi, sinun on kuitenkin vahvistettava uusi osoite sähköpostiin tulleella vahvistuslinkillä.