Usein kysyttyä tunnistuksesta
Tältä sivulta löydät vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin Suomi.fi-tunnistuksesta.
Jos et löydä vastausta kysymykseesi, ota yhteyttä Kansalaisneuvontaan.
Suomi.fi-tunnistuksessa saattaa esiintyä lyhytaikaisia katkoja, jotka voivat tilapäisesti estää palvelun käytön. Yritä myöhemmin uudelleen. Tunnistautuminen kannattaa aina tehdä käyttäen kyseisen asiointipalvelun omalla sivulla olevaa kirjautumispainiketta, ei kirjanmerkkeihin tai selaimen historiatietoihin tallennetun osoitteen avulla.
Kokeile seuraavia yleisiä keinoja, kun tunnistautuminen palveluun epäonnistuu:
- Tyhjennä selaimesi välimuisti ja kokeile palveluun kirjautumista uudelleen.
- Kokeile palvelun käyttöä toisella selaimella.
- Kokeile palvelun käyttöä toisella laitteella.
Myös käyttämäsi tietoturva-asetukset tai selaimen lisäosat voivat estää tunnistautumisen. Tunnistautuminen ei myöskään ole mahdollista sellaisilla vanhoilla laitteilla tai selainversioilla, joiden käytössä on tietoturvariskejä.
Tunnistautumisen yhteydessä järjestelmä, johon olet tunnistautumassa, saa osoitetietosi molemmilla kotimaisilla kielillä. Tunnistussivulla osoitetiedot on mahdollista esittää kuitenkin vain yhdellä kielellä. Asiointipalvelu päättää itse, millä kielellä tiedot esitetään. Kunnasta riippuen ne ovat kaikille kunnan asukkaille joko suomeksi tai ruotsiksi.
Tunnistusjärjestelmä hakee tiedot Digi- ja väestötietoviraston väestötietojärjestelmästä. Voit päivittää sähköpostiosoitteesi Digi- ja väestötietoviraston Henkilötiedot-palvelussa.
Kirjauduttuasi palveluun näet ensin omat perustietosi. Klikkaamalla Näytä-painiketta, näet laajemmat tiedot. Voit ilmoittaa tai korjata tietoja Ilmoita itse -kohdasta.