Oikeudet ja velvollisuudet - oppimateriaali
Löydät tehtäviä oppilaille vaikuttamisesta, vaaleista, rikoksen oikeuskäsittelystä ja mielenosoittamisesta.
- Tehtävän kuvaus: Tehtävä sopii tuntitehtäväksi ja se voidaan tehdä joko yksin tai pareittain.
- OPS sisältö- ja tavoitealueet: Kannustaa oppilasta oppimaan demokraattisen toiminnan perustaitoja (T7), paneudutaan demokraattisen yhteiskunnan ja oikeusvaltion periaatteisiin ja toimintatapoihin ja mielipiteiden kanavoitumiseen yksilön, järjestöjen, median ja julkisen vallan toiminnaksi ja päätöksenteoksi Suomessa ja kansainvälisesti (S2), tutustutaan erilaisiin yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanaviin ja keinoihin. Harjoitellaan yhteiskunnallisessa osallistumisessa, työelämässä ja taloudellisessa toiminnassa tarvittavia taitoja luomalla aitoja tilaisuuksia koulun arjessa aktiiviselle, vastuulliselle ja rakentavalle yhteistyölle ja vaikuttamiselle myös yhteistyössä koulun ulkopuolisten tahojen kanssa(S3).
- Aika-arvio tehtävän tekemiseen: 20-30 min.
Sinä itse vaikuttamassa
Alaikäinen voi vaikuttaa oman lähiympäristönsä ja myös koko Suomen asioihin.
1. Kokoa lista asioista, joihin sinä haluaisit vaikuttaa. Jaa lista asioihin joihin haluaisit vaikuttaa omassa lähiympäristössäsi ja asioihin joihin haluaisit vaikuttaa valtakunnan tasolla – tai jopa Suomea laajemmin.
2. Tutustu Suomi.fi -sivuston kohtaan Nuoret ja vaikuttaminen.
Tee sivuston pohjalta lista keinoista, joilla voit itse vaikuttaa sinua kiinnostaviin asioihin. Sijoita asiat kehälle niin, että sisimmälle kehälle tulee aivan lähiympäristöösi vaikuttava keino, seuraavalle hieman laajemmin vaikuttava jne.
c. Yhdistä kaksi edellistä kohtaa lisäämällä vaikuttamiskeinojen viereen ensimmäiseltä listaltasi asia, johon halusit vaikuttaa!
- Tehtävän kuvaus: Tehtävä sopii tuntitehtäväksi ja se voidaan tehdä joko yksin tai pareittain.
- OPS sisältö- ja tavoitealueet: Kannustaa oppilasta oppimaan demokraattisen toiminnan perustaitoja (T7), paneudutaan demokraattisen yhteiskunnan ja oikeusvaltion periaatteisiin ja toimintatapoihin ja mielipiteiden kanavoitumiseen yksilön, järjestöjen, median ja julkisen vallan toiminnaksi ja päätöksenteoksi Suomessa ja kansainvälisesti (S2), tutustutaan erilaisiin yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanaviin ja keinoihin.(S3).
- Aika-arvio tehtävän tekemiseen: 20-30 min.
Kunnassa vaikuttaminen
Tutustu aloitteisiin: Aloitteen tekeminen.
1. Miten kuntalais- ja kansalaisaloitteet eroavat toisistaan?
2. Sopisiko joku Sinä itse vaikuttamassa -tehtävässä valitsemistasi aiheista kuntalaisaloitteeksi? Entä kansalaisaloitteeksi?
- Tehtävän kuvaus: Tehtävä sopii tuntitehtäväksi ja voidaan antaa myös kotitehtäväksi
- OPS sisältö- ja tavoitealueet: Kannustaa oppilasta oppimaan demokraattisen toiminnan perustaitoja (T7), paneudutaan demokraattisen yhteiskunnan ja oikeusvaltion periaatteisiin ja toimintatapoihin (S2), tutustutaan erilaisiin yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanaviin ja keinoihin.(S3).
- Aika-arvio tehtävän tekemiseen: 20-30 min.
Vaalit Suomessa
Täysi-ikäisenä pääset vaikuttamaan Suomen asioihin äänestämällä.
Laadi itsellesi taulukko ja täydennä taulukko.
Hae tietoa Lupa vaikuttaa -sivulta.
Sijoita taulukon pystysarakkeen vasempaan reunaan kysymykset:
- Ketkä ovat äänioikeutettuja?
- Moneenko vaalipiiriin Suomi jakaantuu?
- Mikä on sinun vaalipiirisi?
- Keitä valitaan?
- Kuinka monta valitaan sinun vaalipiiristäsi/yhteensä?
- Kuinka usein vaalit järjestetään?
- Rasti ruutuun: mitkä ovat seuraavat Suomessa järjestettävät vaalit?
- Rasti ruutuun: Mitkä ovat ensimmäiset vaalit, joissa sinä saat äänestää?
Sijoita taulukon ylälaitaan ensimmäiselle riville vaihtoehdot:
- Kuntavaalit
- Aluevaalit Eduskuntavaalit
- Presidentinvaalit
- Euroopan parlamentin vaalit
- Tehtävän kuvaus: Tehtävä sopii tuntitehtäväksi ja se voidaan tehdä joko yksin, pareittain tai ryhmätyönä.
- OPS sisältö- ja tavoitealueet: Kannustaa oppilasta oppimaan demokraattisen toiminnan perustaitoja (T7), paneudutaan demokraattisen yhteiskunnan ja oikeusvaltion periaatteisiin ja toimintatapoihin ja mielipiteiden kanavoitumiseen yksilön, järjestöjen, median ja julkisen vallan toiminnaksi ja päätöksenteoksi Suomessa ja kansainvälisesti (S2), tutustutaan erilaisiin yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanaviin ja keinoihin. Harjoitellaan yhteiskunnallisessa osallistumisessa, työelämässä ja taloudellisessa toiminnassa tarvittavia taitoja luomalla aitoja tilaisuuksia koulun arjessa aktiiviselle, vastuulliselle ja rakentavalle yhteistyölle ja vaikuttamiselle myös yhteistyössä koulun ulkopuolisten tahojen kanssa(S3).
- Aika-arvio tehtävän tekemiseen: 60 min.
Mielenosoittaminen
1. Jos haluaisit järjestää mielenosoituksen jonkun valitsemasi asian puolesta, millä hakusanoilla voisit hakea tietoa mielenosoituksen järjestämisestä Suomi.fi -sivustolta?
2. Etsi seuraavat tiedot verkosta Suomi.fi -sivustolta Nuoret ja vaikuttaminen
- Millaisia lupia mielenosoitukseen tarvitaan?
- Voiko joku kieltää mielenosoituksen järjestämisen? Lue vinkki.Avautuu uuteen ikkunaan.
3. Tee vaikuttamista varten lentolehtinen tai kyltti, jolla koetat tuoda mielipiteesi esille. Voit käyttää perinteisiä askarteluvälineitä tai sinulle tuttuja verkkotyökaluja, kuten Word tai Canva.com.
- Tehtävän kuvaus: Tehtävässä tutustutaan oikeuskäsittelyihin sekä Suomen oikeuslaitokseen. Tavoitteena on antaa oppilaille syventävää tietoa oikeuskäsittelystä ja esimerkiksi todistamisesta oikeudessa. Tehtävä on suunniteltu tuntitehtäväksi, mutta siitä saa myös arvioitavan kokonaisuuden syventävien kysymysten avulla. Viimeisenä tehtävänä on lyhyen esseen kirjoitus rikosoikeudellisesta prosessista. Jos tehtävästä haluaa arvioitavan kokonaisuuden, voi tätä essee-kysymystä laajentaa muun muassa oppikirjan avulla.
- OPS sisältö- ja tavoitealueet: Tehtävä liittyy päättöarvioinnin kriteeriin T3. Oppilas syventää tietämystään Suomen oikeuslaitoksesta sekä omista oikeuksistaan oikeuskäsittelyssä.
- Aika-arvio tehtävän tekemiseen: 30 - 90 minuuttia, riippuen esseen pituudesta.
Tutustu Suomi.fin sivuun Rikoksen oikeuskäsittely. Vastaa sen jälkeen kysymyksiin.
Oikeuskäsittely
1. Jos saat kutsun todistajaksi, tuleeko sinun saapua oikeuden istuntoon?
- A) Kyllä
- B) Ei
2. Missä seuraavissa tilanteissa sinun tulee todistaa oikeudessa
- A) Olet syytettynä rikoksesta. Täytyykö sinun todistaa itseäsi vastaan? Kyllä / ei
- B) Läheistäsi syytetään rikoksesta. Täytyykö sinun todistaa hän vastaan? Kyllä / ei
- C) Olet todistanut ryöstön ja nähnyt tekijän. Täytyykö sinun todistaa tästä oikeudessa? Kyllä / ei
3. Kenelle sinun tulee ilmoittaa rikoksesta?
- A) Poliisille
- B) Syyttäjälle
- C) Kunnan viranomaiselle
4. Kenelle rikosasia siirtyy poliisin esitutkinnan jälkeen?
5. Pahoinpitelyt ja seksuaalirikokset ovat niin sanottuja virallisen syytteen alaisia rikoksia. Mitä tämä tarkoittaa?
Syventävä osio
Pohdi parin kanssa Suomen lakia todistusvelvollisuudesta. Missä tilanteissa sinun ei tarvitse antaa todistusta oikeudessa? Onko Suomen käytäntö mielestänne hyvä asia? Perustelkaa vastauksenne.
Tuomioistuimet
6. Mitkä kaikki ovat Suomessa osana oikeuslaitosta?
7. Tuomioistuimet ovat Suomessa riippumattomia. Mitä tämä tarkoittaa?
8. Mitä ovat yleistuomioistuimet?
9. Mitä asioita hallintotuomioistuimissa käsitellään?
10. Mitä ovat erityistuomioistuimet?
Syventävä kysymys
Kirjoita noin 1000 - 1500 merkin teksti Suomen rikosoikeudellisesta prosessista. Käy läpi mahdollisimman tarkkaan kuinka rikos etenee esitutkinnasta aina oikeuteen saakka. Käytä apuna suomi.fi -sivuston materiaalia. Lisäksi voit käyttää apuna esimerkiksi oppikirjan kappaleita missä käsitellään Suomen oikeuslaitosta.