Ladda ner appen 112 SuomiÖppnas i ett nytt fönster. i din smarttelefon. Appen förmedlar automatiskt din position till nödcentralen. Positionsinformationen förmedlas också när du ringer Vägtrafikantlinjen eller Sjöräddningscentralen via appen. Även regionala faro- och myndighetsmeddelanden förmedlas via applikationen till din telefon utifrån positionsdata.
På fliken Tjänster hittar du journummer för icke-brådskande hjälpbehov eller så kan du med hjälp av appen kontrollera var närmaste hjärtstartare finns.
Nödpositioneringen görs utifrån GSM-anslutningsnumret och den geografiska informationen fås från abonnemangets hemnätsoperatörs positioneringsserver. Med hjälp av positioneringsbegäran kan jourhavande vid nödcentralen få information om var abonnemanget är beläget på mindre än 10 sekunder.
En positioneringsbegäran kan göras till mobiltelefoner som tillhör mobilnätsoperatörer i Finland.
Nödcentralsverket rekommenderar att du laddar ner appen 112 Suomi i din smarttelefon. Appen förmedlar automatiskt din position till nödcentralen. Användningen av appen påskyndar behandlingen av samtal och jourhavande vid nödcentralen kan begära om hjälp från närmast möjliga enhet.
Ring inte till nödnumret om ärendet inte brådskar.
Ring inte till nödnumret om du bara vill fråga råd eller information om något. Om du har frågor kan du ringa till Medborgarrådgivningen. Rådgivningen nås på numret 0295 000.
Ring inte till nödnumret i sådana störningssituationer där ingens liv eller hälsa är i omedelbar fara. Sådana här situationer är till exempel elavbrott och trafikstockningar.
Onödiga samtal kan fördröja hjälpen till en person i nöd med ödesdigra följder. Felaktig användning av nödnumret och falskt alarm kan bestraffas.
Medborgarrådgivningen är en tjänst som besvarar allmänna frågor om offentliga tjänster, dirigerar till rätt tjänst och hjälper till vid elektronisk kommunikation. Medborgarrådgivningen nås på numret 0295 000.
Medborgarrådgivningen kan också kontaktas per e-post, med ett elektroniskt formulär och via chatten på www.medborgarradgivning.fi. Kanalen för textmeddelanden kan användas av specialgrupper såsom talhandikappade och hörselskadade. Medborgarrådgivningen hänvisar dig till rätt myndighet men via rådgivningen kan du inte uträtta ditt egentliga ärende.