När kan man anföra ett klagomål över en myndighets verksamhet
Om du anser att en myndighet har förfarit felaktigt kan du anföra ett klagomål. Med klagomålet riktar du uppmärksamhet på det som du anser myndigheten gör fel. Ditt klagomål handläggs av myndighetens ledning, en myndighet som står över den som är föremål för klagan, justitiekanslern eller justitieombudsmannen.
Ett klagomål kan ge påföljder för myndigheten men leder i sig inte till hävning av ett omtvistat beslut eller till skadestånd.
Anför ett skriftligt klagomål till justitiekanslern med blankett eller i e-tjänsten.
Du kan inte anföra ett klagomål i ett ärende som redan har behandlats i en domstol eller av en annan myndighet. Oftast kan du heller inte anföra klagomål i ett ärende som du ännu kan söka ändring i eller vars ändringssökande är på hälft.
En huvudregel är också att ett klagomål inte kan anföras över ärenden som är äldre än två år. En myndighet kan emellertid ta ett ärende som är äldre än två år till behandling, om det finns särskild anledning till det. Ärendet kan vara av allmän betydelse eller vara viktig för den som anför klagomålet eller den som är föremål för det.
Motivera omsorgsfullt varför det finns särskilda skäl att behandla ett klagomål som går mer än två år tillbaka.
Ett klagomål kan gälla en enskild tjänsteinnehavares eller tjänstemans agerande eller myndigheten som en helhet. Ett klagomål kan till exempel gälla domare, lärare inom den grundläggande utbildningen, poliser, utsökningsmän, kommundirektörer, hälsocentralsläkare och byggnadsinspektörer. Statliga ämbetsverk och inrättningar, kommunala organ och domstolar är exempel på myndigheter.
Ett klagomål kan också gälla andra aktörer som utövar offentlig makt. Sådana är till exempel arbetspensionsbolagen och kyrkan till den del den sköter myndighetsuppgifter. Ett klagomål kan också anföras över ett privatföretags verksamhet ifall företaget utifrån ett avtal har hand om uppgifter inom den offentliga sektorn. Över hälsotjänster kan man anföra ett klagomål oberoende av om tjänsterna produceras privat eller av en offentlig aktör.
Vem som helst kan anföra ett klagomål – också en annan person än den som berörs av saken. Ett klagomål kan anföras av en person ensam eller tillsammans med andra. Klagorätten hänger inte på nationaliteten.
Behandlingen av ett klagomål är avgiftsfri och myndigheten är vid behov skyldig att ge handledning i hur man anför ett klagomål. Om du skaffar hjälp med att upprätta ett klagomål till exempel hos en advokatbyrå, svarar du själv för kostnaderna.
Kontrollera om din rättsskyddsförsäkring täcker kostnaderna för ett klagomål. Hör dig för hos ditt försäkringsbolag om innehållet i din försäkring.
Om du är mindre bemedlad kan du fråga rättshjälpsbyrån om du är berättigad till rättshjälp.
Även om ett klagomål skulle ge påföljder för myndigheten, kommer utfallet av klagomålet inte att ändra myndighetens beslut eller till exempel ge någon rätt till skadestånd. Myndigheten kan emellertid ta upp de beslut som fattats felaktigt till ny behandling.
Då myndigheten har överträtt sina i lag föreskrivna befogenheter eller enligt din åsikt missbrukat sin makt.
Exempel på agerande i strid med lag är
dröjsmål i utförandet av en uppgift
bristfällig motivering av ett beslut
försumlighet vid handläggningen av ett ärende
om en myndighet inte gett dig sådana råd som situationen kräver eller
om en tjänsteinnehavare har uppträtt osakligt.
Kränkning av de grundläggande fri- och rättigheterna är alltid lagstridigt. En myndighet får inte missgynna någon till exempel på grund av ålder, kön, religion, sexuell läggning eller funktionshinder. En myndighet får inte begränsa till exempel yttrandefriheten förutom om orsaken till det grundar sig på lag.