Rådgivning i bank- och försäkringsfrågor
Du har rätt att öppna ett bankkonto i vilket land som helst i Europeiska unionen. Du har också alltid rätt att teckna en finsk trafikförsäkring. Annars får bankerna och försäkringsbolagen själva bestämma vilka tjänster de tillhandahåller och till vem. Om du behöver hjälp med problem med bank- eller försäkringsärenden ska du kontakta Försäkrings- och finansrådgivningen FINE.
I alla länder i Europeiska unionen har du rätt att öppna ett konto i banken för att sköta dina penningärenden. Du ska också få betalkort och eventuella nätbanktjänster till kontot. Banken kan ta ut en skälig årsavgift eller serviceavgifter för ditt konto.
Bankerna får neka till att öppna ett konto åt dig endast om du kan misstänkas för penningtvätt eller finansiering av terrorism. I vissa länder i Europeiska unionen kan bankerna vägra att öppna ett konto även om du i det landet har ett motsvarande konto i en annan bank.
Bankerna får fritt bestämma om de beviljar dig lån. De kan också besluta om du har rätt att överskrida brukskontots saldo eller möjlighet till kreditarrangemang.
Om den bank du använder går omkull och ett finns mindre än 100 000 euro på kontot, förlorar du inte pengarna på ditt bankkonto. Den övre gränsen för insättningsgarantin i Europeiska unionen är nämligen i allmänhet 100 000 euro eller motsvarande belopp i lokal valuta.
I Finland finns inga andra obligatoriska försäkringar än trafikförsäkringar för motorfordon. Övriga försäkringar, såsom kaskoförsäkring och hemförsäkring, är alltså frivilliga enligt lagstiftningen.
Ibland är man dock i praktiken tvungen att teckna en frivillig försäkring. Till exempel kan hyresvärden kräva att hyresgästen tecknar en hemförsäkring. Det är ofta förnuftigt annars också att ta hemförsäkring och vissa andra frivilliga försäkringar.
Försäkringsbolaget ska alltid bevilja dig obligatoriska försäkringar. Däremot är det inte tvunget att bevilja frivilliga försäkringar. Till exempel en anteckning om betalningsstörning kan förhindra att du får andra än trafikförsäkringar.
Försäkringsbolaget kan till viss del ändra premien och villkoren för din försäkring när avtalsperioden byts. Bolaget ska meddela dig om ändringar i samband med försäkringspremiefakturan.
Om du råkar ut för någon skada ska du anmäla detta till försäkringsbolaget så snart som möjligt, senast inom ett år efter händelsen. Tänk på att försäkringsbolaget ofta ersätter en skadad vara med en ny vara och inte med pengar.
Om du har problem med bank- eller försäkringsärenden ska du först kontakta din bank eller ditt försäkringsbolag direkt.
Om dina problem inte löses och du behöver oberoende hjälp ska du kontakta Försäkrings- och finansrådgivningen FINE. Rådgivningstjänsterna är avgiftsfria.
I bankärenden kan du kontakta FINE till exempel om du är missnöjd med hur du blivit bemött av en bank eller en tillhandahållare av placeringstjänster. Du kan även fråga FINE om kontoanvändning, betalningar, ärenden som gäller missbruk av betalkort, bostadskredit, arvsfrågor, ändringar i avtalsvillkor eller kvaliteten på placeringsrådgivning.
I försäkringsärenden kan du kontakta FINE till exempel om du är missnöjd med den ersättning du fått av försäkringsbolaget. FINE ger även råd om du har frågor om ersättbarheten hos en skada, om ersättningsbeloppet, ersättningsförfarandet, avtalets giltighet eller upphörande.
På FINEs webbplats hittar du mer information om bank-, försäkrings- och placeringsärenden.