Köp via nätbutik, telefon- och postorderförsäljning
Webbshopen samt post- och telefonförsäljningen är distansförsäljning. Om en beställning har gjorts på distans betraktas köpet som distansförsäljning, även om konsumenten själv hämtar sina inköp i en butik.
Kontrollera alltid att en finländsk eller utländsk nätbutik är affärsmässig. Undersök butikens webbplats. Läs informationen om företaget och varorna det säljer. Bristfälliga kontaktuppgifter på webbplatsen, exceptionella stora rabatter och språkfel kan vara tecken på bedrägeri.
Ta reda på butikens
- villkor
- leveranssätt och fraktavgifter
- betalningsvillkor och betalningssätt
- varans totalpris.
Du kan också söka information om företaget på internet. Då kan du se i diskussionsforum om konsumenterna har goda eller dåliga erfarenheter av företaget.
Du har i regel 14 dagars returrätt på varor som du beställt via distansförsäljning. Vissa nätbutiker kan ge ännu längre returrätt än så.
Exempel på undantagssituationer:
- På förseglade ljud- och bildupptagningar eller datorprogram ska sigillet vara intakt vid returneringen. Du kan inte heller returnera en beställd måttbeställd produkt från distansförsäljning på samma villkor som en vanlig fabriksprodukt. Till exempel är ett klädesplagg som är uppsytt efter dina mått en måttbeställd produkt.
- Ångerfristen för inkvarteringstjänster, såsom hotell- eller stuginkvartering, kan också variera och har antecknats i avtalsvillkoren. Även för restaurang- eller fritidstjänster som avtalats för en viss tidpunkt kan olika avbokningsvillkor gälla. Fritidstjänster är till exempel nöjes-, kultur- och idrottsevenemang, hobbykurser samt uthyrning av redskap för hobbyverksamhet.
- En produkt som laddas ner elektroniskt kan inte returneras och köpet kan inte annulleras efter att produkten laddats ner på din dator innan ångerfristen gått ut. Säljaren ska dock på förhand meddela att det inte finns någon ångerrätt.
Om du beställer varor genom telefonförsäljning ska säljaren skicka ett separat skriftligt anbud till dig efter samtalet. Då kan du ännu bekanta dig med avtalets innehåll i lugn och ro och besluta om du vill godkänna anbudet. Om du inte godkänner anbudet är avtalet inte heller bindande för dig på något sätt.
Du måste göra en ångeranmälan till försäljaren inom 14 dagar efter att du ingått avtalet eller tagit emot varan. Du kan göra ångeranmälan med en blankett på företagets webbplats, genom en fritt formulerad anmälan via e-post eller via telefon.
Du behöver inte ge säljaren en motivering till varför du vill ångra köpet. Du kan fylla i och skicka ångeranmälan redan innan du har tagit emot varan.
Du kan inte ångra ett köp bara genom att låta bli att hämta ut varan från posten eller utlämningsstället. Om du skickar tillbaka en vara som du köpt via distansförsäljning utan att göra en tydlig ångeranmälan, behöver säljaren inte godta returen.
Ta reda på villkoren för returnering redan innan du beställer en vara. Det är oftast du själv som betalar kostnaderna för att returnera varan. Företaget står för returkostnaderna om företaget själv uppger detta.
Säljaren är skyldig att betala returkostnaderna. Detta förutsatt att säljaren inte har informerat på sin webbplats eller på annat sätt i samband med köpet vem som ansvarar för dem.
Vissa företag erbjuder kunden möjlighet att byta beställda varor. Till exempel du kan byta ett klädesplagg med fel storlek till rätt storlek, om det är tillåtet enligt butikens villkor. Bytesrätten gäller inte automatiskt och inte i alla butiker.
Det säkraste betalningssättet är att betala mot faktura efter att du har tagit emot varan. Ofta måste du dock betala inköp på nätet och på andra ställen direkt vid beställningen. Det säkraste sättet att betala i förhand är kreditkortsbetalning. Då bär även ditt kreditkortsbolag en del av ansvaret för köpet. Om säljaren inte levererar varan och inte betalar tillbaka pengarna, kan du kräva kreditkortsbolaget på köpesumman.
Om du betalar med kreditkort måste du försäkra dig om att säljaren är affärsmässig och inte använder dina kortuppgifter felaktigt. Kontrollera att säljaren använder en skyddad förbindelse. Det kan du se på webbadressen, som ska inledas med protokollet https://. En nyckel- eller låssymbol i webbläsaren anger också att förbindelsen är skyddad. Var dock försiktig, eftersom låssymbolen eller https://-inledningen inte nödvändigtvis är en garanti för att webbplatsen är tillförlitlig eller äkta. Bedägerier kan också ske med kryptering av datakommunikation. Skicka aldrig dina kortuppgifter via e-post.
Spara alltid dina orderbekräftelser och övriga meddelanden från företaget. Kontrollera i sammanställningen av kreditkortsfakturan att debiteringen är korrekt.
Alla nätbutiker i EU-länderna omfattas i princip av samma regler. Myndigheterna hjälper kunderna vid problem oavsett vilket EU-land kunden och säljaren hör till.
Om du handlar från nätbutiker utanför EU, till exempel Kina eller USA, bär du själv det största ansvaret för köpen. Vid problem är det inte säkert att myndigheterna hjälper dig på samma sätt som när du handlar inom EU-området. Det kan uppstå problem till exempel om företaget försvinner från nätet och inte levererar de fakturerade varorna. Försändelsen kan också innehålla fel varor. Utred nätbutikens tillförlitlighet noggrant före köpet.
Om en utländsk nätbutik driver verksamhet i Finland och har till exempel en finskspråkig webbplats och kundtjänst, tillämpas Finlands konsumentskyddslag på butiken.
Varor som beställts från ett EU-land är i regel tullfria. Nätköp utanför EU ska alltid förtullas.
När ditt paket från ett land utanför EU kommet till Finland, meddelar posten eller transportföretaget dig att du har varor att förtulla.
Till förtullningen behöver du detaljerade uppgifter om
- säljaren
- köpesumman
- portot
- försändelsens identifikationsnummer
- beställningens innehåll.
Du kan göra förtullningen på Tullens webbplats.
Varor som kommer från länder utanför EU är belagda med tullavgifter och moms. För alkoholhaltiga drycker måste man dessutom betala punktskatt.
Om du inte förtullar en försändelse från ett land utanför EU, skickas försändelsen tillbaka till avsändaren.
Du ansvarar för förtullningen även om du får paketet hemlevererat innan det har förtullats. Fyll i tulldeklarationen och betala avgiften i Tullens e-tjänst.Öppnas i ett nytt fönster.
Nej. Till Finland får du inte beställa till exempel
- snus
- narkotika
- knogjärn
- annan utrustning avsedd för våldshandlingar
- produktförfalskningar.
Det finns också begränsningar gällande import av
- läkemedel
- hotade djurarter
- livsmedel
- frön
- vapen.
När du köper en vara på nätet från en privatperson har du inte samma ånger- eller returrätt som du har när du är kund hos ett företag. Till exempel konsumentrådgivningen kan inte heller hjälpa till med handel mellan privatpersoner. Innan köpet görs ska säljaren meddela dig att hen är en privatperson och att konsumentskyddslagstiftningen alltså inte tillämpas på handeln.
Säljaren ansvarar för att varan motsvarar beskrivningen. Du som köpare måste kunna bevisa att en felaktig vara hade fel redan innan du fick varan.
Försök att komma överens med säljaren. Om ni inte lyckas komma överens kan tvisten avgöras i tingsrätten. Små tvister bör inte tas till rätten, eftersom rättegångskostnaderna kan bli höga. Om du förlorar rättegången tvingas du även betala motpartens kostnader.
Denna webbplats är en del av Europas portal Your Europe. Ge respons via Europeiska kommissionens responsblankett.Öppnas i ett nytt fönster.