Utred vilka konkurrenter som är verksamma inom marknadsområdet och skaffa så mycket information som möjligt om dem. Som källor kan du använda till exempel företagens webbplatser, årsberättelser, bokslutsuppgifter och offentlig kundrespons.
Bedöm dina konkurrenter utifrån informationen du samlat in. Utred bland annat deras marknadsställning, styrkor och svagheter, ekonomiska resurser och andra resurser samt marknadsföringsmetoder. Fördjupa dig också i konkurrenternas produktutbud, produkternas egenskaper, prisnivå, servicens kvalitet och leveranssäkerhet.
Jämför de bedömningar och observationer du gjort av konkurrenterna med ditt eget företag. Försök hitta en lämplig nisch på marknaden för ditt företag och utveckla din företagsverksamhet därefter. Försök hitta metoder för att skilja dig från andra företag så får du kunderna att välja ditt företag i stället för konkurrenterna.
Hjälp med att göra en konkurrentanalys får du bland annat av utvecklingsbolaget på din ort, företagskonsulter och företagsrådgivare. Tjänsten kan vara avgiftsbelagd. Du kan också till exempel låta en tradenomstuderande göra analysen som lärdomsprov.