Hätätilanteessa soita numeroon 112
Soita hätänumeroon 112
- aina kiireellisissä, todellisissa hätätilanteissa
- jos henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on uhattuna tai vaarassa.
- huomaat onnettomuuden tai tulipalon
- huomaat meneillään olevan tai tapahtuneen rikoksen
- tarvitset ambulanssin tai sosiaaliviranomaisen paikalle.
- Soita numeroon 112.
- Vastaa hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin. Hän kysyy sinulta muun muassa tarkan tiedon siitä, missä olet.
- Toimi annettujen ohjeiden mukaisesti.
- Lopeta puhelu vasta, kun saat luvan.
- Jos hätänumero on hetkellisesti ruuhkautunut, älä sulje puhelinta! Kuulet nauhoitteen, jossa sinua kehotetaan odottamaan hetki linjalla.
Voit soittaa mistä tahansa puhelimesta ja liittymästä hätänumeroon 112 ilman suuntanumeroa. Näppäilet ainoastaan numeron 112.
Jos sinulla on kuulo- tai puhevamma, voit tehdä hätäilmoituksen hätätekstiviestipalvelun kautta. Palveluun tulee rekisteröityä ennalta.
Sinun tulee rekisteröityä hätätekstiviestipalvelun käyttäjäksi ennalta.Avautuu uuteen ikkunaan.
Tarvitset rekisteröitymiseen vahvaa tunnistautumista, esimerkiksi pankkitunnuksia. Jos lähetät hätätekstiviestin rekisteröitymättömänä, saat automaattisen vastausviestin, jossa sinua ohjeistetaan rekisteröitymisessä.
Lähetä hätätekstiviesti numeroon 112. Lähetä mahdollisimman paljon tietoa jo ensimmäisessä viestissäsi, sillä se nopeuttaa avun saamista. Hätäkeskuspäivystäjä kysyy sinulta tarvittaessa lisätietoja ja antaa ohjeita tekstiviesteillä. Vastaa kaikkiin hätäkeskuksen lähettämiin viesteihin.
Ulkomaisista liittymistä tulevat tekstiviestit eivät ohjaudu Suomessa hätäkeskukseen. Hätätekstiviestiä ei voi lähettää myöskään WhatsApp-viestinä. Voit lähettää hätätekstiviestin prepaid-liittymästä, vaikka sinulla ei olisi saldoa jäljellä.
Hätäkeskuslaitos suosittelee, että lataat 112 Suomi -sovelluksen älypuhelimeesi. Kun soitat sovelluksen kautta hätänumeroon 112, sinun ei tarvitse tietää tarkkaa sijaintiasi. Sijaintisi välittyy sovelluksesta hätäkeskukseen automaattisesti.
- Älä soita hätänumeroon kiireettömissä tilanteissa.
- Älä soita hätänumeroon, jos haluat vain kysyä neuvoa tai tiedustella jotain. Jos sinulla on kysymyksiä, voit soittaa Kansalaisneuvontaan. Se palvelee numerossa 0295 000.
- Älä soita hätänumeroon sellaisissa häiriötilanteissa, joissa kenenkään henki tai terveys ei ole välittömässä vaarassa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi sähkökatkokset ja liikenneruuhkat.
Turha soitto saattaa viivästyttää hädässä olevan henkilön avunsaantia kohtalokkain seurauksin. Hätänumeron väärästä ja ilkivaltaisesta käytöstä voidaan rangaista.
Kansalaisneuvonta on neuvontapalvelu, joka vastaa yleisluontoisiin kysymyksiin julkisista palveluista. Se ohjaa sinut oikeaan palveluun ja auttaa sähköisessä asioinnissa. Kansalaisneuvonta palvelee numerossa 0295 000 ma–pe klo 8–21 ja la klo 9–15.
Saat apua Kansalaisneuvonnasta myös sähköpostitse, sähköisellä lomakkeella ja chatilla palvelun verkkosivuilta www.kansalaisneuvonta.fi. Tekstiviestikanavaa voivat käyttää sitä tarvitsevat erityisryhmät, esimerkiksi puhe- ja kuulovammaiset.
Kansalaisneuvonta ohjaa sinut oikean viranomaisen palveluihin, mutta sen kautta et voi kuitenkaan hoitaa varsinaista asiointia.