Henkilötunnus
Henkilötunnus on yksilöimiskeino, joka yksilöi kansalaiset vielä tarkemmin kuin nimi. Täysin samannimisiä ihmisiä löytyy mutta ei kahta, joilla olisi täysin sama henkilötunnus. Se säilyy muuttumattomana koko elinajan. Henkilötunnus otettiin Suomessa käyttöön 1960-luvulla.
Lue lisää henkilötunnuksesta Digi- ja väestötietoviraston sivuilta.Avautuu uuteen ikkunaan.
Henkilötunnuksen saaminen Suomessa syntyneelle lapselle ei vaadi vanhemmilta toimenpiteitä. Sairaala ilmoittaa tiedon syntyneestä lapsesta suoraan valtakunnalliseen väestötietojärjestelmään. Syntymätietojen rekisteröimisen yhteydessä lapselle merkitään väestötietojärjestelmään henkilötunnus.
Ulkomailla syntynyt Suomen kansalainen saa henkilötunnuksen, kun Digi- ja väestötietovirasto on vanhempien pyynnöstä rekisteröinyt lapsen väestötietojärjestelmään. Riittää, että toinen vanhemmista on Suomen kansalainen. Rekisteröinti edellyttää laillistetun syntymätodistuksen ja tarvittaessa muiden selvitysten esittämistä. Henkilökohtaista käyntiä Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikassa ei tarvita. Rekisteröintipyynnön voi jättää Suomen ulkomaan edustustolle tai lähettää sen suoraan Digi- ja väestötietovirastoon.
Lapsi saa Suomen kansalaisuuden tilanteesta riippuen suoraan lain nojalla tai Maahanmuuttovirastolle tehtävällä kansalaisuusilmoituksella. Myöskään kansalaisuusilmoituksen tekeminen ei edellytä henkilökohtaista käyntiä Maahanmuuttovirastossa.
Jos olet ulkomaan kansalainen ja muutat Suomeen vakinaisesti, sinut rekisteröidään oman pyyntösi perusteella Suomen väestötietojärjestelmään. Samalla saat myös henkilötunnuksen. Jos muutat Suomeen vain lyhyeksi ajaksi, sinut voidaan rekisteröidä, jos se on tarpeen. Tietyin edellytyksin sinulle voidaan merkitä myös kotikunta Suomessa ja vakinainen asuinosoite.
Voit pyytää rekisteröintiä ja henkilötunnusta tilanteesta riippuen Digi- ja väestötietovirastosta, verotoimistosta, Suomen ulkomaan edustustosta tai Maahanmuuttovirastosta. Rekisteröinti edellyttää henkilökohtaista käyntiä ao. viranomaisen luona.
Rekisteröinti väestötietojärjestelmään ja henkilötunnuksen saaminen eivät tarkoita Suomen kansalaisuuden saamista, vaan kansalaisuutta tulee hakea erikseen. Voit saada Suomen kansalaisuuden tietyin edellytyksin Maahanmuuttovirastolle tehtävällä kansalaisuushakemuksella.
Tarvitset henkilötunnusta esimerkiksi eläkkeiden ja muiden kansalaisille tarjottavien etuuksien hakemisessa. Pankissa asioitaessa henkilötunnus on välttämätön, esimerkiksi tiliä avattaessa. Myös palkkoja ja palkkioita maksettaessa sitä tarvitaan, jotta rahat menevät oikeille henkilöille.
Tietosuojan kannalta on tärkeää, että käytät ja säilytät henkilötunnusta huolellisesti.
Henkilötunnus on yksilöllinen, ja se on tarkoitettu pysyväksi. Voit pyytää henkilötunnuksesi muuttamista vain, jos se ehdottoman välttämätöntä.
Voit hakea henkilötunnuksen muuttamista, jos seuraavat kolme edellytystä täyttyvät:
- joku on käyttänyt henkilötunnustasi toistuvasti väärin
- väärinkäytöksestä on aiheutunut huomattavaa taloudellista tai muuta haittaa
- henkilötunnuksen muuttamisella voidaan estää väärinkäytön jatkuminen.
Jos haet henkilötunnuksen muuttamista sillä perusteella, että terveyteesi tai turvallisuuteesi kohdistuu ilmeinen ja pysyvä uhka, tarvitset yleensä poliisin tekemän uhka-arvion. Esimerkiksi todistajansuojelutilanteessa voidaan harkita henkilötunnuksen muuttamista. Voit tehdä vapaamuotoisen hakemuksen Digi- ja väestötietovirastoon.
Sukupuolen vahvistaminen ja uusi henkilötunnus
Henkilötunnus voidaan muuttaa myös sukupuolen vahvistamisen yhteydessä. Sukupuolen vahvistamista haetaan Digi- ja väestötietovirastosta. Päätös on maksuton. Sukupuolen vahvistaminen edellyttää
- täysi-ikäisyyttä
- Suomen kansalaisuutta tai asuinpaikkaa Suomessa
- hakemusta, jossa on oma selvitys siitä, että kokee kuuluvansa pysyvästi vahvistettavaan sukupuoleen.
Lue lisää sivulta Sukupuolen vaihtaminen ja uuden henkilötunnuksen rekisteröinti.
Henkilötunnuksen muutos ja Suomi.fi-viestit
Henkilötunnuksen muuttuessa pitää huomioida, että henkilötunnus on kytköksissä Suomi.fi-viestit-palveluun. Jos sinulla on Suomi.fi-viestit käytössä, sinun täytyy henkilötunnuksen muuttumisen jälkeen ottaa Suomi.fi-viestit uudelleen käyttöön ja antaa suostumus sähköiseen asiointiin. Sinulle perustetaan uusi postilaatikko Suomi.fi-viesteihin, eikä sinulla ole enää pääsyä vanhaan postilaatikkoosi. Menetät samalla aiemmin sinulle tulleet viestit.
Lue lisää henkilötunnuksen muuttamisen vaikutuksista Suomi.fi-viestien Henkilötunnuksen muuttaminen -ohjeesta.
Tämä verkkosivu on osa Euroopan Your Europe -portaalia. Anna palautetta Euroopan komission palautelomakkeen kautta.Avautuu uuteen ikkunaan.