Företagets immateriella egendom och uppfinningar
Ditt företags immateriella egendom utgörs till exempel av patent, know-how och affärshemligheter. För att förvalta dem kan du upprätta en IPR-strategi (intellectual property rights), en strategi för immateriella rättigheter. Där planerar du hur företaget ska skydda sin immateriella egendom och agera vid eventuella kränkningar. Du kan öka företagets immateriella egendom till exempel med uppfinningar.
Enligt den breda definitionen utgörs den immateriella egendomen av all egendom som skapar värde i affärsverksamheten och som inte är materiell. Immateriell egendom kan exempelvis uppstå i samband med forskning, produktutveckling, tillverkning, försäljning och marknadsföring. Immateriell egendom utgörs till exempel av
- patent
- nyttighetsmodeller
- varumärken
- mönsterrätter
- upphovsrätt
- firmanamn
- know-how
- affärshemligheter.
För att förvalta sin immateriella egendom gör ditt företag klokt i att upprätta en IPR-strategi. I strategin utstakas riktlinjer för all företagets verksamhet som rör immateriell egendom.
Ditt företag måste själv bevaka konkurrenterna och upptäcka eventuella kränkningar av sina rättigheter som handlar om immateriell egendom, dvs. immateriella rättigheter. Till exempel om ditt företag har patent på en uppfinning, ska ni bevaka så att konkurrenterna inte olovligen utnyttjar uppfinningen.
Skapa lämpliga rutiner och processer i ditt företag för att bevaka era rättigheter. Håll koll på marknadsläget kontinuerligt och på ett strukturerat sätt.
När du bevakar rättigheterna kan du ta hjälp av ett pålitligt patentombud eller motsvarande kompetent utomstående expert.
När du utarbetar företagets IPR-strategi, ta först reda på vilken typ av immateriell egendom som företaget har. Undersök vilka rättigheter från andra företag som används i ditt företag och om ni behöver skaffa fler. Fastställ vem som ska bestämma över utnyttjandet av immateriell egendom i företaget.
Ta reda på riskerna med företagets immateriella egendom och rättigheter. Undersök vilka åtaganden kopplade till immateriella rättigheter som ditt företag har gjort till exempel i sin marknadsföring. Utse IPR-ansvariga till företaget.
Definiera hur företaget vill skydda sin immateriella egendom och hur det förbereder sig för att försvara sina rättigheter. Genom att planera handlingsmodellerna i förväg kan ditt företag reagera och agera snabbt, om dess rättigheter kränks.
Inför IPR-strategin i praktiken. Följ upp dina konkurrenter och undersök kontinuerligt möjligheterna till licensiering och samarbete. Utbilda dina medarbetare i IPR-frågor. Uppdatera IPR-strategin regelbundet och övervaka efterlevnaden.
En uppfinning är en ny utrustning eller metod eller en förbättring av en befintlig uppfinning. Det kan också vara en ny tillämpning av gammal uppfinning. En uppfinning presenterar en ny lösning på ett problem och går att tillämpa i praktiken.
Om det har vuxit fram en idé om en ny slags produkt i företaget, bör du utreda om den har potential att vara en uppfinning. Ta reda på om det redan finns liknande produkter och om de har skyddats med patent eller nyttighetsmodell. Till exempel Patent- och registerstyrelsens experter kan hjälpa dig.
Bedöm uppfinningens fördelar, aktualitet och marknadspotential. Ta reda på vilka kostnader det skulle innebära att produktifiera uppfinningen och var du skulle kunna få finansiering för det. Du ansöka om offentlig finansiering till exempel via Business Finland.
Sök patent eller nyttighetsmodell på din uppfinning för att garantera ensamrätten på den. Presentera inte din uppfinning offentligt innan du har lämnat in en ansökan.
Enligt uppfinningslagen kan du som arbetsgivare delvis eller helt ha rätt till din anställdas uppfinning. Detta förutsätter att den anställda har gjort uppfinningen vid utförandet av arbetsuppgifter eller genom att utnyttja sina erfarenheter på ditt företag.
Den anställda ska utan dröjsmål skriftligen underrätta dig om sin uppfinning och samtidigt förklara på ett begripligt sätt vilket slags uppfinning det handlar om. Om du vill ha rättigheterna till din anställds uppfinning, informera den anställda om det skriftligen inom fyra månader från det att den anställda underrättade dig om uppfinningen.
Betala den anställda en rimlig ersättning för rättigheterna. Ge den anställda även den nödvändiga informationen bland annat om de patent som sökts och beviljats på uppfinningen samt produktens tillverkningsvolymer och försäljningspriser.
Om den anställda har gjort uppfinningen på sin egen tid utan någon koppling till ditt företag, är det han eller hon som äger rättigheterna till den.