Affärsidé
En affärsidé berättar hur ditt företag i praktiken tänker idka affärsverksamhet i enlighet med sin företagsidé. En bra affärsidé är originell och lätt att genomföra samt leder till en lönsam affärsverksamhet. När du börjar vidareutveckla din affärsidé till affärsverksamhet, gör upp skriftliga planer och gör vid behov praktiska test. Utveckla din affärsidé vid behov.
Den egentliga affärsidén utvecklas ur en företagsidé. En företagsidé berättar varför du vill grunda ett företag. Av företagsidén framgår direkt grundtanken bakom din affärsverksamhet. Din företagsidé kan till exempel vara att erbjuda en vårdplats för keldjur.
Din företagsidé kan grunda sig på till exempel en ny produkt eller tjänst. Idén kan också ha uppstått ur din yrkesskicklighet eller dina specialkunskaper. Dessutom kan du få företagsidéer av koncept som redan tillämpas utomlands eller på andra håll i Finland. En idé kan också uppkomma från ett problem. Om du kan erbjuda en lösning på problemet kan du utveckla det vidare i din affärsverksamhet.
En företagsidé är således bara en början. Du måste utvärdera den noggrant och börja vidareutveckla den till en mer konkret affärsidé. Du kan be till exempel Nyföretagarcentralen eller utvecklingsbolaget i din region om hjälp.
Din företagsidé kan bli framgångsrik även om den inte hämtar något nytt till marknaden. Nästan alla orter behöver till exempel frisörer och klädaffärer.
Om din företagsidé inte är unik, försök att tydligt skilja dig från dina konkurrenter. Om du till exempel har en frisörsalong kan du skilja dig från mängden genom att använda endast allergivänliga produkter.
En affärsidé föds när du vidareutvecklar din företagsidé och gör den så konkret som möjligt. Affärsidén beskriver hur ditt företag tänker förverkliga sin företagsidé i praktiken och tjäna pengar på den.
Affärsidén är ditt sätt att göra business och ditt eget trumfkort på marknaden. Den besvarar tre grundläggande frågor: vad erbjuder ditt företag, till vem och hur?
Affärsidén definierar den produkt som ditt företag tänker erbjuda sina kunder. Den beskriver din produkts image, styrkor och fördelar jämfört med konkurrerande produkter.
I din affärsidé definierar du ditt företags kunder och deras behov. Av affärsidén framgår vilka som är ditt företags mest sannolika kunder samt vilka som är de mest önskade kunderna.
Den berättar också hur ditt företag producerar sin produkt och erbjuder den till sina kunder. Idén beskriver med vilka resurser ditt företag tänker förverkliga sin idé och hur arbetet fördelas inom företaget.
Kom ihåg att även om ditt företagsverksamhet grundar sig på din affärsidé, så är idén inte huggen i sten. Du ska hela tiden bearbeta idén enligt behovet.
En bra affärsidé är originell och gör att ditt företag skiljer sig från sina konkurrenter. Den är ofta innovativ och hämtar något nytt.
En bra affärsidé innehåller en genomförbar produkt som kunderna är beredda att betala för. Den skapar en lönsam affärsverksamhet som kan växa.
En bra affärsidé finns på en marknad som kan växa i framtiden. Den fungerar under en längre tid och kan användas också om många år. Du kan utveckla idén om behovet kräver det, och därför hänger ditt företag med i utvecklingen.
Att förverkliga en bra affärsidé går smärtfritt och medför inga stora kostnader. Det går enkelt att testa hur idén fungerar. Idén kan enkelt utökas till andra branscher eller orter.
En bra affärsidé kan skyddas så att andra inte kan kopiera den. Det måste vara svårt att kopiera i synnerhet ditt företags kärnkompetens.
En bra affärsidé är en idé som du själv tror på och brinner för. Den är så tydlig och enkel att också alla andra har lätt att förstå den.
När du har konstaterat att din affärsidé är bra ska du göra upp en affärsplan utifrån idén. På så sätt tvingas du systematiskt fundera på din affärsidé och försäkra dig om att det finns tillräckligt med efterfrågan.
Utarbeta en lönsamhetskalkyl och en finansieringskalkyl i samband med att du gör upp affärsplanen. Med hjälp av dessa kalkyler kan du försäkra dig om att din företagsverksamhet blir lönsam och att du har tillräckligt med pengar för att starta företagsverksamheten.
Du kan antingen själv göra eller låta en expert göra en marknadsundersökning och konkurrentanalys. Med hjälp av dessa är det lättare för ditt företag att hitta sin plats och konkurrensfördel på marknaden.
Du kan på förhand testa din affärsidé i praktiken. Fråga potentiella kunder om åsikter, till exempel via sociala medier. Skaffa förhandsbeställningar så att du kan se hur många som på riktigt är beredda att betala för ditt företags produkter. Det är dock bra att ta i beaktande att det att du testat din affärsidé på förhand kan hindra dig från att få startpeng.
Till exempel Nyföretagarcentralen eller utvecklingsbolaget i din region kan hjälpa dig att utveckla och planera ett test av din affärsidé.